Case: Conscious Surferin tunnettuuden lisääminen Instagramissa
Joutsen, Sari (2018)
Joutsen, Sari
Laurea-ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018061513958
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018061513958
Tiivistelmä
Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, miten lisätä Conscious Surfer Instagram -tilille tunnettuutta Instagramissa ja saada lisää seuraajia ja tykkäyksiä siellä jaetulle sisällölle. Tutkimus tehtiin toimeksiantona Hannamari Sarkkiselle, henkilölle Conscious Surfer Instagram -tilin takana. Robert Ciadinin mukaan ihmisiin voi vaikuttaa kuutta ei suostuttelutapaa käyttäen, joista tähän tutkimukseen valittiin kolme: vastavuoroisuus, sosiaalinen paine ja auktoriteetti. Vastavuoroisuus on yksi voimakkaimmista ja kokonaisvaltaisimmista sosiaalisista voimista kulttuuriin katsomatta. Ihmisillä on voimakas takaisinmaksamisen tarve. Saatu neuvo voidaan katsoa lahjana ja se maksetaan takaisin esimerkiksi Instagramissa seuraamisen tai tykkäämisen muodossa. Sosiaalisella paineella on suuri merkitys ihmisiin vaikuttamisessa. Ihmiset seuraavat ja ottavat mallia muista ihmisistä ympärillään. Tällä tavoitellaan yhdenmukaisuutta ja siksi omaa käytöstä muutetaan vastaamaan muiden ihmisten käyttäytymistä. He luottavat siihen, että käyttäytymällä ja ajattelemalla, kuten muut, päätyy myös itse tekemään hyvän päätöksen. Ihmiset kääntyvät asiantuntijoiden eli auktori-teettien puoleen erityisesti silloin, kun epävarmuus tai asioiden monimerkityksisyys tekee valinnoista vaikeita. Ihmiset uskovat asiantuntijoita, koska heidän katsotaan tietävän asioista enemmän. Siksi he vaikuttavat uskottavilta ja luottamuksen arvoisilta. Tämä vetoaa ihmisiin.
Laadullinen tutkimus tehtiin tapaustutkimuksena jakamalla kolme samaa kuvaa Conscious Surferin Instagram -tilillä. Kuvien tekstit vaihtelivat siten, että yhdessä viestissä painotettiin vastavuoroisuutta, toisessa sosiaalista painetta ja kolmannessa auktoriteettia. Tulokset kerättiin manuaalisesti seuraamalla seuraajien ja tykkäyksien määriä jokaisen kuva jakamisen jälkeen. Tulokset osoittivat, että seuraajien määrä nousi ensimmäisen kuvan, vaikuttamiskeinona vastavuoroisuus, jälkeen eniten, 130 kappaleeseen. Toisen kuvan, jossa vedottiin sosiaaliseen paineeseen, jälkeen seuraajien lukumäärä oli 127 kappaletta ja kolmannen kuvan, auktoriteetti, jälkeen seuraajien määrä laski lähtötilanteeseen eli 121 kappaleeseen. Kuva tekstillä sosiaalinen paine sai eniten tykkäyksiä, 36 kappaletta, vastavuoroisuus keräsi 33 tykkäystä ja auktoriteetti 25 tykkäystä. Eri vaikuttamiskeinojen välillä ei ollut merkittävää eroa. Tuloksista voidaan päätellä, että seuraajia tulee uuden kuvan jakamisen jälkeen lisää, mutta heidän säilyminen seuraajina ei ole itsestään selvyys. Tutkimuksen aikana oli myös havaittavissa tapauksia, jotka yrittävä lisätä seuraajiensa määriä alkamalla seurata tiliä mutta lopettavat tilin seuraamisen, jos toinen ei seuraa takaisin. Tunnettuuden lisääminen Instagramissa on vaikeaa. Instagramissa on oltava aktiivinen ja kyettävä jakamaan mielenkiintoista, kohdeyleisölle suunnattua sisältöä, jotta heidät saadaan houkuteltua seuraamaan tiliä.
Tarinankerronnan kautta voidaan luoda henkilöbrändiä, joka tulisi olla mahdollisimman samaistuttava. Samaistuttavuus kiinnostaa ihmisiä johtaa lisääntyneeseen myöntymiseen.
Voimme herkästi joutua tunteiden ja ajatusvinoumien harhaanjohtamiksi, jolloin henkilöbrändi saattaa kärsiä. Tämä voi johtaa siihen, että kohderyhmän mieltymykset ja näkökulmat jäävät huomiomatta, josta toiminta kärsii. Päätöstenteon ilmiöiden olemassa olon tiedostaminen ja tunnistaminen auttaa pitämään selvemmän fokuksen ja johtaa siten parempaan päätöksentekoon.
Laadullinen tutkimus tehtiin tapaustutkimuksena jakamalla kolme samaa kuvaa Conscious Surferin Instagram -tilillä. Kuvien tekstit vaihtelivat siten, että yhdessä viestissä painotettiin vastavuoroisuutta, toisessa sosiaalista painetta ja kolmannessa auktoriteettia. Tulokset kerättiin manuaalisesti seuraamalla seuraajien ja tykkäyksien määriä jokaisen kuva jakamisen jälkeen. Tulokset osoittivat, että seuraajien määrä nousi ensimmäisen kuvan, vaikuttamiskeinona vastavuoroisuus, jälkeen eniten, 130 kappaleeseen. Toisen kuvan, jossa vedottiin sosiaaliseen paineeseen, jälkeen seuraajien lukumäärä oli 127 kappaletta ja kolmannen kuvan, auktoriteetti, jälkeen seuraajien määrä laski lähtötilanteeseen eli 121 kappaleeseen. Kuva tekstillä sosiaalinen paine sai eniten tykkäyksiä, 36 kappaletta, vastavuoroisuus keräsi 33 tykkäystä ja auktoriteetti 25 tykkäystä. Eri vaikuttamiskeinojen välillä ei ollut merkittävää eroa. Tuloksista voidaan päätellä, että seuraajia tulee uuden kuvan jakamisen jälkeen lisää, mutta heidän säilyminen seuraajina ei ole itsestään selvyys. Tutkimuksen aikana oli myös havaittavissa tapauksia, jotka yrittävä lisätä seuraajiensa määriä alkamalla seurata tiliä mutta lopettavat tilin seuraamisen, jos toinen ei seuraa takaisin. Tunnettuuden lisääminen Instagramissa on vaikeaa. Instagramissa on oltava aktiivinen ja kyettävä jakamaan mielenkiintoista, kohdeyleisölle suunnattua sisältöä, jotta heidät saadaan houkuteltua seuraamaan tiliä.
Tarinankerronnan kautta voidaan luoda henkilöbrändiä, joka tulisi olla mahdollisimman samaistuttava. Samaistuttavuus kiinnostaa ihmisiä johtaa lisääntyneeseen myöntymiseen.
Voimme herkästi joutua tunteiden ja ajatusvinoumien harhaanjohtamiksi, jolloin henkilöbrändi saattaa kärsiä. Tämä voi johtaa siihen, että kohderyhmän mieltymykset ja näkökulmat jäävät huomiomatta, josta toiminta kärsii. Päätöstenteon ilmiöiden olemassa olon tiedostaminen ja tunnistaminen auttaa pitämään selvemmän fokuksen ja johtaa siten parempaan päätöksentekoon.