Tiedolla johtamisen merkitys asiakaskeskeisen yrityskulttuurin vahvistumisessa
Jalonen, Jani (2018)
Jalonen, Jani
Laurea-ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018061814066
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018061814066
Tiivistelmä
Työn tarkoitus on kartoittaa tiedolla johtamisen roolia asiakaskeskeisen organisaatiokulttuurin rakentumisessa. Tavoitteenani on tuottaa aineistoa organisaation tiedolla johtamisen strategiaan. Se toimii asiakaskeskeisen kulttuurin johtamisen tukena ja systemaattisen toimintatavan ylläpitämisen työkaluna. Työn kohdeorganisaationa on musiikin tekijänoikeuksia hallinnoiva tekijänoikeusjärjestö, missä kehittämistyön tekijä työskentelee. Työssä selvitetään sitä, millaista tietoa organisaatiolla on, miten sitä hallinnoidaan ja analysoidaan, miten tietoa hyödynnetään organisaation johtamisessa ja miten tiedolla johtaminen voi kehittää asiakaskeskeisyyttä ja sitä kautta luoda lisää asiakasarvoa. Työn keskeiset käsitteet ovat tieto, tietämyksenhallinta, tiedolla johtaminen ja asiakaskeskeisyys. Työn teoriapohja rakentuu käsitteisiin liittyvästä tutkimustiedosta sekä ajankohtaisesta artikkelimateriaalista ja kirjallisuudesta. Teoreettiseen viitekehykseen kytkeytyy työn kehittämistehtävä ja toimin-taympäristö. Työni tietoperustana on case-study eli tapaustutkimus. Tiedonkeruumenetelmänä on käytetty teemahaastattelua ja tietojen analysoinnin menetelmänä sisältöanalyysia.Työssä on kartoitettu tiedolla johtamisen kokonaisuutta tietojärjestelmistä organisaation prosesseihin ja johtamisen tavoitetilaan. Tämä kartoitus on tehty tiedon hallinnan ja käyttämisen näkökulmasta. Työssä keskitytään liiketoiminnalliseen tiedolla johtamiseen. Teknologinen lähestymistapa vaatisi oman käsittelyn. Tietoperustan analysoinnin mukaan kohdeorganisaatiossa on havahduttu tiedolla johtamisen merkitykseen ja tärkeyteen, mutta edellytykset tällaista toimintaa varten eivät ole vielä täysin kunnossa. Organisaatiolla on haasteita tiedon vaikean saatavuuden, pistemäisyyden ja heikon analyysikyvykkyyden kanssa. Johtamisessa on kuitenkin jo selkeitä tavoitetiloja tiedolla johtamisen suhteen ja tätä muutosprosessia varten työssä hahmotetaan etenemisen suunnitelma. Työssä hahmotetaan kolmivaiheinen porrastus tiedolla johtamisen arkeen, jota organisaatio voi tukea tiedolla johtamisen sekä ketterän tietotyön malleilla.