Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Laurea-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Laurea-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Osallisuuden vahvistaminen varhaiskasvatuksessa Aistimattoa hyödyntämällä

Sassi, Mirka (2018)

 
Avaa tiedosto
Mirka Sassi 25_06_2018.pdf (528.3Kt)
Lataukset: 


Sassi, Mirka
Laurea-ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018062514221
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kehittää työväline nimeltä Aistimatto, jonka avulla yksi- ja kaksivuotiaat lapset pääsisivät paremmin osallisiksi päiväkodin vuoden 2018 teemaan. Tavoitteena oli valmistaa työväline lasten ikä- ja kehitystasolle sopivaksi. Työvälineen tuli olla lapsille mielekäs ja heitä inspiroiva oppimista edistävä työväline. Lisäksi työvälineen tavoitteena oli olla myös käyttäjälleen helppokäyttöinen sekä vähän alkuvalmisteluja vaativa. Opinnäytetyö toteutettiin eräälle Uudellamaalla sijaitsevalle vuoropäiväkodille.

Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisen kehittämistyön menetelmin. Opinnäytetyön tietoperustassa perehdyttiin osallisuuteen, aisteihin, varhaiskasvatuksen kuvataiteelliseen toimintaan, monikulttuurisuuteen ja Aistiseikkailu-sarjaan. Teoriaosuudessa syvennyttiin aistien toimintaan sekä aistien harjaannuttamiseen varhaisessa iässä. Aistien käyttäminen kuuluu vahvasti kuvataiteelliseen toimintaan ja teoriassa käytiin läpi sitä alle kolmevuotiaiden näkökulmasta. Opinnäytetyön kohteena olevan päiväkodin teemana oli Aistiseikkailu maailman ympäri tutustuen uusiin maihin ja kulttuureihin, tämän vuoksi avasin teoriassa monikulttuurisuuden käsitettä sekä monikulttuurisuuskasvatusta. Toimeksiantajan teema Aistiseikkailu maailman ympäri pohjautui Aistiseikkailu-sarjaan, joten avasin teoriassa myös kyseisen kirjasarjan sisältöä.

Opinnäytetyö jakautui kahteen osa-alueeseen: kehitettävään työhön kuului Aistimaton eli työvälineen suunnittelu sekä valmistaminen ja toiminnalliseen osaan sisältyi Aistimaton toimintahetkien suunnittelu sekä toteutus. Toiminnalliseen osuuteen kuuluvat toimintaosuudet pidettiin kehittämistyön arviointia varten. Päiväkodin työntekijät toimivat arvioitsijoina ja työvälineenä siihen käytettiin kyselylomaketta. Yhtenä menetelmänä toimi myös tekijän oma havainnointi.

Opinnäytetyön arvioinnin perusteella Aistimatto oli sopiva yksi- ja kaksivuotiaiden ikä- ja kehitystasolle sovellettuna versiona. Lapset vaikuttivat pitävän toimintahetkistä ja joitain oppiseen liittyviä viitteitä oli myös havaittavissa. Käyttäjälleen Aistimatto oli vaivaton työväline, mutta alkuvalmisteluista se ei täysin vapauttanut käyttäjäänsä. Aistimattoa on hyödynnetty myös muissa päiväkodin toiminnoissa ja se jatkaa Aistiseikkailun työvälineenä vuoden loppuun saakka. Toiminnassa mukana ollut Aistimatto oli prototyyppi ja sen yksityiskohdissa on opinnäytetyön arvioinnin perusteella vielä kehitettävää.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste