Ravintola Wanhan Olterin asiakastyytyväisyystutkimus
Luoma, Sonja (2010)
Luoma, Sonja
Lahden ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010052510422
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010052510422
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää Lahden Mukkulassa toimivan ravintola Wanhan Olterin palvelun osa-alueiden toimivuutta, asiakaskunnan rakennetta ja asiakkaiden tyytyväisyyttä ravintolan baarin palveluihin, tuote- ja musiikkitarjon-taan sekä toimintaympäristöön. Tutkimuksen avulla pyrittiin löytämään Wanhasta Olterista kehittämis- ja parantamiskohteita. Tutkimuksen toteuttamiskeinoksi va-littiin kvantitatiivinen erillistutkimus, joka koostui sekä vaihtoehtoisista että avoimista kysymyksistä. Tutkimusongelmana oli ”Kuinka tyytyväisiä asiakkaat ovat ravintola Wanhassa Olterissa saamiinsa palveluihin ja kuinka niitä voitaisiin parantaa?” Tutkimusongelmiin haettiin vastausta keräämällä tutkimusaineistoa asiakastyytyväisyyslomakkeiden avulla ajanjaksolla 15.2. - 21.2.2010 Wanhan Olterin tiloissa. Tuloksien perusteella ravintola Wanhan Olterin asiakaskunta koostui kanta-asiakkaista, jotka käyvät ravintolassa vähintään kerran viikossa. Suurin osa asiakkaista oli työssäkäyviä ja sukupuolijakauma oli vastanneiden kes-ken tasainen. Tuotevalikoimaan, henkilökuntaan ja ravintolan sijaintiin asiakkaat olivat valtaosin tyytyväisiä, ravintolan siisteydessä ilmenivät asiakkaiden mielestä suurimmat puutteet. Tuloksista selvisivät Ravintola Wanhan Olterin vahvuudet ja kehittämiskohteet sekä tarpeet ja toiveet, joita asiakkailla on. Tutkimustulosten pohjalta Wanhalle Olterille pystyttiin antamaan selkeä kuva heidän toiminnastaan asiakkaiden silmin, ja opinnäytetyö antoi yritykselle erinomaiset lähtökohdat pal-velun laadun parantamiseksi sekä hyvän vertailupohjan uusille tutkimuksille. Jat-kotutkimuksena voisi olla yrityksen markkinointisuunnitelma.