Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Lahden ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Lahden ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite

Muutosviestinnän kokemuksia Lahden ammattikorkeakoulussa

Heikkonen, Veera (2018)

Avaa tiedosto
Heikkonen_Veera.pdf (3.848Mt)
Lataukset: 


Heikkonen, Veera
Lahden ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018081314485
Tiivistelmä
Muutokset ja niihin liittyvä viestintä ovat koko ajan läsnä muuttuvassa korkeakoulumaailmassa. Muutosviestinnällä on ratkaiseva rooli muutoksen onnistumisessa. Muutosviestintää voidaan pitää muutosjohtamisen perustana. Tässä opinnäytetyössä tutkittiin muutosviestinnän kokemuksia Lahden ammattikorkeakoulussa.

Tietoperustan muodostavat kotimaiset ja kansainväliset lähteet muutosjohtamisesta korkeakoulun ja yksilön näkökulmasta sekä muutosviestinnästä osana korkeakoulun organisaatioviestintää. Tutkimusmenetelmänä käytettiin avointa haastattelua, jonka avulla selvitettiin Lahden ammattikorkeakoulun henkilökunnan sekä esimiesten kokemuksia muutosviestinnästä sekä onnistuneen muutosviestinnän osatekijöitä. Muutosviestintää hahmotettiin johdon viestinnän, esimiesviestinnän, M19 projektiviestinnän sekä digitaalisten viestintäkanavien kautta.

Tulosten mukaan yksilön kokemuksiin viestinnästä vaikuttavat johtaminen, yksilön aikaisemmat kokemukset muutoksista sekä yksilön oma muutosasenne. Yksilöiden odotukset ja tarpeet muutoksessa ovat moninaisia sekä riippuvaisia muutoksen laajuudesta, muutostyypistä sekä muutoksen vaikutuksista omaan työhön. Onnistuneen muutosviestinnän keskiössä ovat mm. vuorovaikutus, avoimuus, osallistaminen, arjen viestintä ja yksilöllinen tuki.

Onnistunut muutosviestintä yksilön ja organisaation näkökulmasta on organisaatioviestinnän kokonaisuus, jossa ylin johto, esimiehet, erilaiset projektit sekä henkilökunta toimivat vuorovaikutuksessa toistensa kanssa.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste