Monialaisuus ammattikorkeakoulun puurakentamisen opetuksessa : Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulu rakennustekniikka
Pakarinen, Timo (2010)
Pakarinen, Timo
Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010052510434
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010052510434
Tiivistelmä
Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulu on linjannut omassa strategiassaan monialaisuuden yhdeksi keskeiseksi tekijäksi ammattikorkeakoulun toiminnassa. Tämän keskeisen tavoitteen saavuttamiseksi myös ammattikorkeakoulun organisaatio ja rakenne on muutettu vastaamaan paremmin monialaisuutta tukevaksi. Vuoden 2009 aikana käynnistynyt OPS:n uudistaminen tähtää myös tähän samaan tavoitteeseen.
Omassa opetustyössäni olen toteuttanut muutamia monialaisia opintokokonaisuuksia. Teollisen tuotteistavan puurakentamisen nimellä toteutettujen kurssien aikana on kehitetty monialaista toimintamallia rakennustekniikan koulutusohjelman sisällä. Ensimmäisellä toteutetulla kurssilla oli mukana opiskelijoita sekä rakennustekniikan että muotoilun koulutusohjelmista. Kursseille on ollut myös tyypillistä, että kaikissa toteutetuilla jaksoilla on ollut mukana, joku yrityslähtöinen projektityö. Kurssien toteutuksessa on kuulunut teoriaopetusta projektityön ohjauksen ja itsenäisen työskentelyn lisäksi.
Opiskelijoilta kerätyssä kurssipalautteessa keskeinen viesti on ollut aina se, että opiskelijat erityisesti pitävät siitä, että he pääsevät työskentelemään toisten koulutusohjelmien opiskelijoiden kanssa. Toisaalta myös aitoon yritysyhteistyöhän liittyvän projektin tekeminen on koettu mielekkääksi ja antoisaksi kokemukseksi. Monialaisten kurssien toteuttaminen vaatii aina tarkempaa ja parempaa suunnittelua niin sisällön kuin myös toteutuksen osalta kuin yhden koulutusohjelman sisällä.
Kokemukset monialaisten opintokokonaisuuksien toteuttamisesta ovat kuitenkin niin rohkaisevia, että niiden edelleen kehittämiseen kannattaa panostaa. Toisaalta yhteiskunnan tapahtuvat muutokset vaativat, että opiskelijoille pitää antaa entistä laajemmat valmiudet selvitä yhä nopeammin muuttuvassa ja kansainvälistyvässä työympäristössä.
Omassa opetustyössäni olen toteuttanut muutamia monialaisia opintokokonaisuuksia. Teollisen tuotteistavan puurakentamisen nimellä toteutettujen kurssien aikana on kehitetty monialaista toimintamallia rakennustekniikan koulutusohjelman sisällä. Ensimmäisellä toteutetulla kurssilla oli mukana opiskelijoita sekä rakennustekniikan että muotoilun koulutusohjelmista. Kursseille on ollut myös tyypillistä, että kaikissa toteutetuilla jaksoilla on ollut mukana, joku yrityslähtöinen projektityö. Kurssien toteutuksessa on kuulunut teoriaopetusta projektityön ohjauksen ja itsenäisen työskentelyn lisäksi.
Opiskelijoilta kerätyssä kurssipalautteessa keskeinen viesti on ollut aina se, että opiskelijat erityisesti pitävät siitä, että he pääsevät työskentelemään toisten koulutusohjelmien opiskelijoiden kanssa. Toisaalta myös aitoon yritysyhteistyöhän liittyvän projektin tekeminen on koettu mielekkääksi ja antoisaksi kokemukseksi. Monialaisten kurssien toteuttaminen vaatii aina tarkempaa ja parempaa suunnittelua niin sisällön kuin myös toteutuksen osalta kuin yhden koulutusohjelman sisällä.
Kokemukset monialaisten opintokokonaisuuksien toteuttamisesta ovat kuitenkin niin rohkaisevia, että niiden edelleen kehittämiseen kannattaa panostaa. Toisaalta yhteiskunnan tapahtuvat muutokset vaativat, että opiskelijoille pitää antaa entistä laajemmat valmiudet selvitä yhä nopeammin muuttuvassa ja kansainvälistyvässä työympäristössä.