Creating a working destination brand : Case: Budapest and Helsinki
Siven, Annika (2010)
Lataukset:
Siven, Annika
Laurea-ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010052410377
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010052410377
Tiivistelmä
Toimivan kohdebrändin rakentaminen
Esimerkit: Budapest ja Helsinki
Tämä opinnäytetyö keskittyy tutkimaan ja analysoimaan kohdebrändäyksen prosessia ja näkökulmia. Esimerkkikaupunkeina ja kohdebrändeinä ovat Budapest ja Helsinki. Tutkimuksen tavoitteena on tutkia ja esitellä monipuolisesti tietoa aiheesta ja näin edistää Helsingin matkailu- ja kongressitoimiston kohdebrändäyksen prosessia.Toimeksianto opinnäytetyöhön on tullut Helsingin matkailu-ja kongressitoimistolta.
Kohdebrändäys on kasvava ja tärkeä osa matkailumarkkinointia ja siitä julkaistut teoriat ja julkaisut ovat lisääntyneet. Tämän osa-alueen kehittäminen kaupungin matkailumarkkinoinnissa on erittäin tärkeä. Tutkimuksen tavoitteena on näin myös tarjota Matkailu ja Kongressi toimistolle uusia käytännöllisiä ja teoreettisia työkaluja sekä analysoida Helsingin kohdebrän-diä.Tavoitteena on esitellä ja analysoida kohdebrändäyksen teoriaa sekä Helsingin ja Budapestin kohdebrändit
Tämä tutkimus on toteutettu kvalitatiivisenä tutkimuksena, tehden teemahaastatteluja sekä sisällön analyysiä. Haastattelut toteutettiin Helsingissä ja Budapestissä kummankin matkailu-toimiston markkinointivastaavien kanssa. Sisällön analyysissä tutkitaan ja analysoidaan brändin tuotteita, markkinoinnin työkaluja ja kaupunkeja.Tutkimuksen teoria osuus koostuu brändin, kohdebrändin, kohdebränding strategian, kehityksen, johtamisen ja mittaamisen esittelyyn ja arviointiin sekä valittujen kaupunkien brändien esittelemiseen.
Tulokset osoittivat, että Helsingillä on hyvin suunniteltu ja toteutettu kohdebrändi, jota joh-taa toimiva organisaatio.Budapestillä ei ole kohdebrändi -strategiaa, joten siihen kohdistuvat pohdinnat ovat analysointia Budapestin markkinointitavoista. Kaupungeilla on hyvin erilaiset mahdollisuudet ja strategiat kohdebrändäyksessä, mutta silti Saffronin eurooppalaisen brändibarometrin mukaan kaupungit arvioidaan samanarvoisiksi. Tämä tutkimustulos avaa lisätilaa pohdinnalle kohdebrändäyksen strategian tärkeydestä ja sen ulottuvuuksista
Tulosten mukaan kohdebrändi on todella tärkeä osa nykypäivän nopeasti muuttuvaa globaaleja markkinoita ja toimii pohjana toimivalle ja menestyvälle matkailun kehitykselle, imagolle, taloudelliselle ja sosialliselle rakenteelle sekä mahdollisesti luo paikalliselle väestölle brändi identiteetin joka edistää kaupungin etua monin tavoin.
Esimerkit: Budapest ja Helsinki
Tämä opinnäytetyö keskittyy tutkimaan ja analysoimaan kohdebrändäyksen prosessia ja näkökulmia. Esimerkkikaupunkeina ja kohdebrändeinä ovat Budapest ja Helsinki. Tutkimuksen tavoitteena on tutkia ja esitellä monipuolisesti tietoa aiheesta ja näin edistää Helsingin matkailu- ja kongressitoimiston kohdebrändäyksen prosessia.Toimeksianto opinnäytetyöhön on tullut Helsingin matkailu-ja kongressitoimistolta.
Kohdebrändäys on kasvava ja tärkeä osa matkailumarkkinointia ja siitä julkaistut teoriat ja julkaisut ovat lisääntyneet. Tämän osa-alueen kehittäminen kaupungin matkailumarkkinoinnissa on erittäin tärkeä. Tutkimuksen tavoitteena on näin myös tarjota Matkailu ja Kongressi toimistolle uusia käytännöllisiä ja teoreettisia työkaluja sekä analysoida Helsingin kohdebrän-diä.Tavoitteena on esitellä ja analysoida kohdebrändäyksen teoriaa sekä Helsingin ja Budapestin kohdebrändit
Tämä tutkimus on toteutettu kvalitatiivisenä tutkimuksena, tehden teemahaastatteluja sekä sisällön analyysiä. Haastattelut toteutettiin Helsingissä ja Budapestissä kummankin matkailu-toimiston markkinointivastaavien kanssa. Sisällön analyysissä tutkitaan ja analysoidaan brändin tuotteita, markkinoinnin työkaluja ja kaupunkeja.Tutkimuksen teoria osuus koostuu brändin, kohdebrändin, kohdebränding strategian, kehityksen, johtamisen ja mittaamisen esittelyyn ja arviointiin sekä valittujen kaupunkien brändien esittelemiseen.
Tulokset osoittivat, että Helsingillä on hyvin suunniteltu ja toteutettu kohdebrändi, jota joh-taa toimiva organisaatio.Budapestillä ei ole kohdebrändi -strategiaa, joten siihen kohdistuvat pohdinnat ovat analysointia Budapestin markkinointitavoista. Kaupungeilla on hyvin erilaiset mahdollisuudet ja strategiat kohdebrändäyksessä, mutta silti Saffronin eurooppalaisen brändibarometrin mukaan kaupungit arvioidaan samanarvoisiksi. Tämä tutkimustulos avaa lisätilaa pohdinnalle kohdebrändäyksen strategian tärkeydestä ja sen ulottuvuuksista
Tulosten mukaan kohdebrändi on todella tärkeä osa nykypäivän nopeasti muuttuvaa globaaleja markkinoita ja toimii pohjana toimivalle ja menestyvälle matkailun kehitykselle, imagolle, taloudelliselle ja sosialliselle rakenteelle sekä mahdollisesti luo paikalliselle väestölle brändi identiteetin joka edistää kaupungin etua monin tavoin.