Keinoja lyhyiden sairauspoissaolojen vähentämiseksi
Koskinen, Eevamaria; Peiponen, Elina (2010)
Koskinen, Eevamaria
Peiponen, Elina
Laurea-ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010052410375
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010052410375
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on selvittää, miten ja millä keinoin eri yritykset ja organisaatiot ovat pyrkineet vähentämään työntekijöidensä sairauspoissaoloja ja kuinka he toteuttavat sairauspoissaolojen hallintaa. Tutkimuksessa kohdeorganisaatioina ovat Helsingin kaupungin sosiaaliviraston henkilöstö- ja hallintopalvelut ja vanhuspalvelut, Helsingin kaupungin terveyskeskuksen kotihoito, Nordea, Seniorisäätiö sekä Organisaatio X.
Opinnäytetyön tutkimusongelma on minkälaisia keinoja organisaatioilla on käytössään lyhytaikaisten sairauspoissaolojen vähentämiseksi. Tutkimuskysymykset ovat mistä lyhyet sairauspoissaolot pääosin johtuvat, mihin suuntaan sairauspoissaolojen määrä on kehittynyt organisaatioissa viimeisten vuosien aikana, minkälaisia kustannuksia lyhyistä sairauspoissaoloista syntyy ja mitä keinoja sairauspoissaolojen vähentämiselle on.
Opinnäytetyö on kvalitatiivinen tutkimus, jonka tutkimusmetodina käytettiin puolistrukturoituja teemahaastatteluja. Tutkimuksen lähtökohdaksi otettiin yritysten ja organisaatioiden johdonnäkökulma.
Haastatteluiden ja teorian perusteella esille nousivat selkeät neljä eri sairauspoissaolojen vähentämisen keinoa, jotka ovat työyhteisön toimivuus ja tyytyväisyys, onnistunut esimiestyö ja johtaminen, toimiva työterveyshuolto, sekä Varhaisen tuen- malli.
Haastatteluiden ja teorian perusteella työyhteisön toimivuus ja työtyytyväisyys sekä keskusteleva kulttuuri organisaatiossa antavat pohjan toimivalle sairauspoissaolokäytännölle. Tähän päästään onnistuneella esimiestyöllä ja johtajuudella. Esimiestyötä on jatkuvasti tuettava ja kehitettävä toimivan työyhteisön ylläpitämiseksi. Ihmissuhdetaitojen merkitys johtajuudessa kasvaa myös jatkuvasti ja huomion kiinnittäminen tähän on tärkeää. Jotta lyhyitä sairauspoissaoloja pystytään vähentämään ja hallitsemaan, tulee työterveyshuollon olla toimiva ja asiantunteva sekä yhteistyö organisaation ja sen välillä tiivistä ja merkityksellistä. Toimivan yhteistyön kautta saattaa syntyä uusia yksilöllisiä toimintamalleja organisaation tarpeisiin. Varhaisen tuen- mallilla pyritään esimiehen ja työntekijän välisen keskustelun kautta etsimään syitä lisääntyneille lyhyille sairauspoissaoloille ja vähentämään niitä. Mallista saadaan hieman panostamalla hyvä toimintatapa osaksi organisaation luonnollista toimintaa.
Opinnäytetyön tutkimusongelma on minkälaisia keinoja organisaatioilla on käytössään lyhytaikaisten sairauspoissaolojen vähentämiseksi. Tutkimuskysymykset ovat mistä lyhyet sairauspoissaolot pääosin johtuvat, mihin suuntaan sairauspoissaolojen määrä on kehittynyt organisaatioissa viimeisten vuosien aikana, minkälaisia kustannuksia lyhyistä sairauspoissaoloista syntyy ja mitä keinoja sairauspoissaolojen vähentämiselle on.
Opinnäytetyö on kvalitatiivinen tutkimus, jonka tutkimusmetodina käytettiin puolistrukturoituja teemahaastatteluja. Tutkimuksen lähtökohdaksi otettiin yritysten ja organisaatioiden johdonnäkökulma.
Haastatteluiden ja teorian perusteella esille nousivat selkeät neljä eri sairauspoissaolojen vähentämisen keinoa, jotka ovat työyhteisön toimivuus ja tyytyväisyys, onnistunut esimiestyö ja johtaminen, toimiva työterveyshuolto, sekä Varhaisen tuen- malli.
Haastatteluiden ja teorian perusteella työyhteisön toimivuus ja työtyytyväisyys sekä keskusteleva kulttuuri organisaatiossa antavat pohjan toimivalle sairauspoissaolokäytännölle. Tähän päästään onnistuneella esimiestyöllä ja johtajuudella. Esimiestyötä on jatkuvasti tuettava ja kehitettävä toimivan työyhteisön ylläpitämiseksi. Ihmissuhdetaitojen merkitys johtajuudessa kasvaa myös jatkuvasti ja huomion kiinnittäminen tähän on tärkeää. Jotta lyhyitä sairauspoissaoloja pystytään vähentämään ja hallitsemaan, tulee työterveyshuollon olla toimiva ja asiantunteva sekä yhteistyö organisaation ja sen välillä tiivistä ja merkityksellistä. Toimivan yhteistyön kautta saattaa syntyä uusia yksilöllisiä toimintamalleja organisaation tarpeisiin. Varhaisen tuen- mallilla pyritään esimiehen ja työntekijän välisen keskustelun kautta etsimään syitä lisääntyneille lyhyille sairauspoissaoloille ja vähentämään niitä. Mallista saadaan hieman panostamalla hyvä toimintatapa osaksi organisaation luonnollista toimintaa.