Työn, työhyvinvoinnin ja johtamisen muutos monitoimitilaan muuton myötä Turun yhdyskuntaseuraamustoimistossa
Mikkola, Ulla (2018)
Mikkola, Ulla
Laurea-ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018090314798
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018090314798
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyön tarkoitus oli selvittää monitoimitilaan muuton vaikutus työn tekemiseen, työhyvinvointiin ja johtamiseen Turun yhdyskuntaseuraamustoimistossa. Tutkimuksella oli tarkoitus saada tietoa uusiin tiloihin liittyvistä ratkaisuista ja mahdollisista kehittämisideoista. Teoreettinen viitekehys rakentui työhyvinvoinnin, työelämän muutoksen ja johtamisen ympärille. Johtamista tarkasteltiin sekä työhyvinvoinnin että muutoksen johtamisen näkökulmasta.
Tutkimus toteutettiin verkkokyselynä Turun yhdyskuntaseuraamustoimiston työntekijöille toukokuussa 2018. Kysely sisälsi sekä strukturoituja että avoimia kysymyksiä ja väittämiä. Lisäksi sisältöä on laajennettu havainnointikäynneillä erilaisissa monitoimitiloissa. Numeraaliset vastaukset analysoitiin ja kuvattiin diagrammien avulla ja avoimet kysymykset sisällön analyysin avulla.
Tutkimustuloksista kävi ilmi, että Turun yhdyskuntaseuraamustoimiston työntekijät kokevat uuden työympäristön monelta osin haasteelliseksi. Eniten kuormitusta aiheuttaa jatkuva sosiaalinen ympäristö, työntekijän ja työssä tarvittavien materiaalinen siirtely asiakasvastaanottotilojen ja oman työpisteen välillä sekä työn keskeytyminen. Lisäksi työn tekemistä hankaloittavat audiovisuaaliset seikat, kuten jatkuva, itsestä riippumaton ääniympäristö. Tulosten perusteella etätyön määrä on uusien tilojen myötä lisääntynyt ja sitä toivotaan lisättäväksi edelleen. Johtaminen ja esimiestyö on muuttunut enemmän sähköiseksi ja vuorovaikutus esimiesten ja työntekijöiden välillä on siirtynyt enemmän sähköisiin muotoihin.
Tulevaisuuden kehittämistä ajatellen tiloja voisi muokata työntekijöiden toiveiden mukaan ja vastauksista nousi tai oli johdettavissa konkreettisia kehittämisehdotuksia- ja tarpeita. Sermien korotuksella ja hiljaiseen työhön tarkoitettujen tilojen lisäämisellä voitaisiin mahdollistaa rauhallisempi työympäristö sitä kaipaaville. Etätyömahdollisuuden lisääminen niin ikään voisi vaikuttaa tähän parantavasti. Sähköisen kalenterin ja dokumenttien sähköisen käytön lisääminen helpottaisi asiakastilojen ja työpisteiden välistä liikkumista ja samalla vuorovaikutus ja ihmisten tavoittaminen helpottuisi kun kalenterit olisivat kaikkien nähtävillä.
Tutkimus toteutettiin verkkokyselynä Turun yhdyskuntaseuraamustoimiston työntekijöille toukokuussa 2018. Kysely sisälsi sekä strukturoituja että avoimia kysymyksiä ja väittämiä. Lisäksi sisältöä on laajennettu havainnointikäynneillä erilaisissa monitoimitiloissa. Numeraaliset vastaukset analysoitiin ja kuvattiin diagrammien avulla ja avoimet kysymykset sisällön analyysin avulla.
Tutkimustuloksista kävi ilmi, että Turun yhdyskuntaseuraamustoimiston työntekijät kokevat uuden työympäristön monelta osin haasteelliseksi. Eniten kuormitusta aiheuttaa jatkuva sosiaalinen ympäristö, työntekijän ja työssä tarvittavien materiaalinen siirtely asiakasvastaanottotilojen ja oman työpisteen välillä sekä työn keskeytyminen. Lisäksi työn tekemistä hankaloittavat audiovisuaaliset seikat, kuten jatkuva, itsestä riippumaton ääniympäristö. Tulosten perusteella etätyön määrä on uusien tilojen myötä lisääntynyt ja sitä toivotaan lisättäväksi edelleen. Johtaminen ja esimiestyö on muuttunut enemmän sähköiseksi ja vuorovaikutus esimiesten ja työntekijöiden välillä on siirtynyt enemmän sähköisiin muotoihin.
Tulevaisuuden kehittämistä ajatellen tiloja voisi muokata työntekijöiden toiveiden mukaan ja vastauksista nousi tai oli johdettavissa konkreettisia kehittämisehdotuksia- ja tarpeita. Sermien korotuksella ja hiljaiseen työhön tarkoitettujen tilojen lisäämisellä voitaisiin mahdollistaa rauhallisempi työympäristö sitä kaipaaville. Etätyömahdollisuuden lisääminen niin ikään voisi vaikuttaa tähän parantavasti. Sähköisen kalenterin ja dokumenttien sähköisen käytön lisääminen helpottaisi asiakastilojen ja työpisteiden välistä liikkumista ja samalla vuorovaikutus ja ihmisten tavoittaminen helpottuisi kun kalenterit olisivat kaikkien nähtävillä.