Tilitoimiston viestintä ja tilitoimistoyhteistyö osana mikro- ja pienyrittäjän liiketoiminnan ohjausta
Väänänen, Soile; Huvinen, Tuula (2018)
Väänänen, Soile
Huvinen, Tuula
Karelia-ammattikorkeakoulu (Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulu)
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018090514894
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018090514894
Tiivistelmä
Tilitoimistoala on muutoksessa taloushallinnon tietojärjestelmien, robotiikan ja pilvipalveluiden kehittymisen myötä, kun mekaaninen kirjaamistyö vähenee ja kirjanpitäjille jää aikaa tuottaa erilaisia asiantuntijapalveluita yrityksille. Viestinnän merkitys tilitoimistoyhteistyössä korostuu yhä enenevissä määrin. Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on selvittää, millaisena yrittäjät kokevat viestinnän tilitoimiston kanssa. Tarkoituksena on myös selvittää tilitoimistoyhteistyön sujuvuutta yrittäjän näkökulmasta ja tilitoimistoyhteistyön merkitystä yrityksen johtamisessa ja kehittämisessä.
Tutkimusotteeksi valittiin laadullinen tutkimus, sillä opinnäytetyössä on tarkoituksena ymmärtää ilmiöitä eli millaista tilitoimistoviestinnän ja tilitoimistoyhteistyön tulisi olla, jotta ne palvelevat yrittäjän tarpeita. Tutkimusaineisto kerättiin järjestämällä fokusryhmähaastattelu, johon kutsuttiin kuusi yrittäjää eri toimialoilta. Haastattelu litteroitiin ja aineiston analyysimenetelmänä käytettiin teoriasidonnaista teemoittelua.
Tutkimuksen perusteella voidaan todeta, että yrittäjät kokevat viestinnän tilitoimiston kanssa luontevana ja helppona. Tähän vaikuttavat yrittäjän luottamus tilitoimistoonsa sekä se, miten hyvin tilitoimisto pystyy arvioimaan viestinnän tarpeet. Vaikka yrittäjät eivät käytä juurikaan tilitoimistojen palveluita yrityksensä johtamisen ja kehittämisen tukena, he ovat avoimia palveluiden käyttämiselle, jos siitä on yritykselle selkeä taloudellinen hyöty. Luottamus tilitoimistoon luo hyvän pohjan halukkuudelle käyttää palveluita. Merkittävä huomio tutkimuksessa oli se, että vaikka liiketoimintaosaamisen puute oli yrittäjillä ilmeistä, he pystyivät havainnoimalla toimintaympäristöään ja yritystään toimimaan hyvinä johtajina yrityksissään.
Tutkimusotteeksi valittiin laadullinen tutkimus, sillä opinnäytetyössä on tarkoituksena ymmärtää ilmiöitä eli millaista tilitoimistoviestinnän ja tilitoimistoyhteistyön tulisi olla, jotta ne palvelevat yrittäjän tarpeita. Tutkimusaineisto kerättiin järjestämällä fokusryhmähaastattelu, johon kutsuttiin kuusi yrittäjää eri toimialoilta. Haastattelu litteroitiin ja aineiston analyysimenetelmänä käytettiin teoriasidonnaista teemoittelua.
Tutkimuksen perusteella voidaan todeta, että yrittäjät kokevat viestinnän tilitoimiston kanssa luontevana ja helppona. Tähän vaikuttavat yrittäjän luottamus tilitoimistoonsa sekä se, miten hyvin tilitoimisto pystyy arvioimaan viestinnän tarpeet. Vaikka yrittäjät eivät käytä juurikaan tilitoimistojen palveluita yrityksensä johtamisen ja kehittämisen tukena, he ovat avoimia palveluiden käyttämiselle, jos siitä on yritykselle selkeä taloudellinen hyöty. Luottamus tilitoimistoon luo hyvän pohjan halukkuudelle käyttää palveluita. Merkittävä huomio tutkimuksessa oli se, että vaikka liiketoimintaosaamisen puute oli yrittäjillä ilmeistä, he pystyivät havainnoimalla toimintaympäristöään ja yritystään toimimaan hyvinä johtajina yrityksissään.