Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Saimaan ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Saimaan ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite

Visuaalinen markkinointi ja sen vaikutus kuluttajakäyttäytymiseen : Case: Marimekko Oyj

Peltola, Ilona (2018)

Avaa tiedosto
Peltola_Ilona.pdf (1.161Mt)
Lataukset: 


Peltola, Ilona
Saimaan ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018082914729
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli tutkimuksen avulla selvittää, onko visuaalisella markkinoinnilla merkitystä kuluttajakäyttäytymiseen. Tutkimus toteutettiin yhteistyössä Lappeenrannan Marimekon myymälän kanssa. Tutkimus toteutettiin opiskelijan omasta mielenkiinnosta ja halusta. Tutkimus toteutettiin tarkkailevan havainnoinnin avulla, jossa tutkija asettui myymälään taka-alalle havainnoimaan kuluttajia ulkopuolisena tutkijana.

Tutkimusaikana tutkija teki kaksi erilaista esillepanokokeilua, somistaen yhden myyntipöydän kahdella eri tavalla. Kumpaakin esillepanoa tutkittiin kolmen päivän ajan, jokaisena päivänä kahden tunnin ajan. Esillepanot poikkesivat toisistaan ulkonäöllisesti, ja tällä pyrittiin selvittämään, onko erilaisilla visuaalisilla markkinointitoimilla vaikutusta kuluttajien käyttäytymiseen tai myyntiin. Esillepanojen aiheuttamia reaktioita ja toimintoja kuluttajissa sekä myynnissä tutkittiin havainnointilomakkeiden ja myynninseurantajärjestelmän avulla. Havainnointilomakkeeseen arvioitiin havainnoitavan henkilön sukupuoli ja ikä sekä tutkimuspöydän äärellä tapahtuneet toiminnat ja reaktiot.

Tutkimustulokset osoittivat, että visuaalisella markkinoinnilla on hyvin pieni vaikutus kuluttajien käyttäytymiseen Marimekon Lappeenrannan myymälässä. Tutkimusten aikana myynnissä ei tapahtunut merkittävää muutosta. Kuluttajien käyttäytymisessä havaittiin pieniä muutoksia ensimmäisen ja toisen esillepanokokeilun aikana. Toinen, runsaampi ja värikkäämpi esillepano aiheutti kuluttajissa enemmän toimintaa pöydän äärellä. Toinen esillepano nosti myös sivuvaikutuksena Marimekon klassikkojen, kukkaroiden, myyntiä. Tutkimustulokset eivät tulleet yllätyksenä, sillä Marimekon tuotteet huomioidaan suhteellisen tasapuolisesti myymälässä, olivat ne asetettuna tiheämmin tai väljemmin.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste