Näytä suppeat kuvailutiedot

Psykologisten soveltuvuuskokeiden tulevaisuus markkinoinnin näkökulmasta

Tukkinen, Janne (2018)

dc.contributor.authorTukkinen, Janne
dc.date.accessioned2018-09-19T12:43:30Z
dc.date.available2018-09-19T12:43:30Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.uriURN:NBN:fi:amk-2018091915246
dc.identifier.urihttp://www.theseus.fi/handle/10024/152693
dc.description.abstractTämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää muuttuneiden opiskelijavalintaperusteiden vaikutusta psykologisten soveltuvuuskokeiden tulevaisuuteen markkinoinnin näkökulmasta. Opinnäytetyö tehtiin asiantuntijayritykselle, joka suorittaa psykologisia soveltuvuuskokeita opiskelijavalintojen yhteydessä. Yritys ei ollut aikaisemmin markkinoinut asiantuntijapalvelujaan, sillä asiakkaita oli muutenkin riittävästi. Tilanne muuttui syksyllä 2015, jolloin opetushallitus (OPH) päätti uudistaa sosiaali- ja terveysalan koulutusta. Se poisti soveltuvuuden merkityksen opiskelemaan pääsyn edellytyksistä. Opetus- ja kulttuuriministeriön (OKM) mukaan jokaiselle peruskoulun päättävälle oli annettava opiskelupaikka. Koulutus- ja nuorisotakuun perusteella kaikkia hakijoita oli pidettävä hoivatyön koulutukseen sopivina. Valituksi voi tulla keitä tahansa, myös huumeriippuvaisia, sadisteja ja mieleltään häiriintyneitä, jotka haittaavat opetustyön toteutumista ja ovat vaaraksi potilaille ja työyhteisölle. Hoiva-ala on aina vetänyt puoleensa tällaisia hakijoita. Suuret ammattiliitot ymmärsivät tilanteen heti. Asiasta on oppilaitoskohtaista tutkimustietoa 1970-luvulta lähtien. Aikaisemmin heidät karsittiin jo opiskelijavalinnoissa, joissa oli yli 60 vuotta (syksyyn 2015 asti) painotettu koulutuksessa ja työssä vaadittavia ominaisuuksia, voimavaroja, oppimiskykyä ja motivaatiota. Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys muodosti pohjan psykologisten soveltuvuuskokeiden tulevaisuuden tarkastelulle. Siinä tuotiin esille niiden yhteiskunta- ja koulutuspoliittinen merkittävyys sekä paneuduttiin markkinoinnissa käytettäviin avainkäsitteisiin. Ohjaavina teorioina toimivat käsitykset markkinointivälineiden ja markkinointikanavien erilaisesta vaikuttavuudesta sekä ihmisten ja ammattien keskinäisestä erilaisuudesta. Opinnäytetyössä käytettiin laadullista tutkimusmetodia. Teoreettisen viitekehyksen perusteella laadittu kyselylomake annettiin yrityksen pitkäaikaisille asiantuntijoille, joiden vastaukset edustivat heidän yhteistä näkemystään. Niitä analysoimalla saatiin lisätietoa psykologisista soveltuvuuskokeista ja niiden tulevaisuuteen vaikuttavista tekijöistä markkinoinnin kannalta. Opinnäytetyö selvitti, miten psykologisten soveltuvuuskokeiden markkinointi tulisi järjestää niiden käytön turvaamiseksi ja lisäämiseksi opiskelijavalinnoissa. Tutkimus vahvisti yrityksen visiota, jonka mukaan sen tulisi kohdistaa operatiiviset markkinointitoimenpiteet entistä paremmin eduskuntaa myöten oikeille tahoille. Tällä on ratkaiseva merkitys psykologisten soveltuvuuskokeiden tulevaisuudelle ja niiden käyttäjille. Tutkimustuloksista on hyötyä yrityksen toiminnalle, kyseisten asiantuntijapalvelujen tilaajille, kohteille ja sidosryhmille sekä ammattijärjestöille. Opinnäytetyö liittyy tällä hetkellä medianäkyvyyttä saaneisiin asioihin, kuten opiskelijavalintojen toimivuuteen, opiskelijoiden oikeusturvaan ja hoivatyön potilasturvallisuuteen. Opinnäytetyö vahvistaa käsityksiä psykologisten soveltuvuuskokeiden luotettavuudesta.fi
dc.description.abstractThe purpose of this thesis was to establish from the perspective of marketing the future effect of psychological aptitude tests on student selection criteria. The thesis was carried out to an expert company which makes psychological tests during the process of student selection. The company had not marketed its expert services earlier because there were always enough customers. The situation changed in autumn 2015 when the Finnish National Agency for Education decided to reform social services and health care education. According to the Ministry of Education and Culture, anyone who gets a certificate of completion of the basic education syllabus, will have to be given a place of study. Anyone can be chosen including e.g. drug addicts, sadists and mentally deranged who would interfere with both the process of educational work and endanger the patients and the workplace. Health care has always attracted the above mentioned applicants. The biggest trade unions understood the situation immediately. There is research information from educational institutions since the 1970´s. Earlier unsuitable applicants had been eliminated already in the student selection process where for over six decades (until autumn 2015) personal characteristics, resources, learning capacity and motivation, required both in education and at work, were emphasized. The theoretical framework of the thesis formed the basis for the review of the future of psychological aptitude tests. It focused on the societal and educational importance of the tests and the key concepts in marketing. The guiding theories were an understanding of marketing tools and channels and their effectiveness as well as the mutual disparity of people and professions. A qualitative research method was used in the thesis. On the basis of the theoretical framework of the thesis, a questionnaire was designed to long term specialists of the company. Their answers represented their mutual view. By analysing the answers, more information was found out about psychological aptitude tests and about the factors which affect their future from the perspective of marketing. The thesis clarified how marketing of psychological aptitude tests should be arranged in order to secure and to increase their use in student selection. The thesis strengthened the vision of the company to focus more effectively on operative marketing actions considering the Parliament and other important operators in the field. This fact has a vital importance for the future of psychological tests and their users. The findings of the thesis are useful for the activities of the company, especially buyers, users, other interest groups and professional organisations. The thesis is connected to the matters currently presented in media, such as, student selection, students´ legal protection, patient and client safety in nursing. The thesis supports the understanding of the reliability of psychological aptitude tests.en
dc.language.isofin
dc.publisherLaurea-ammattikorkeakoulu
dc.rightsAll rights reserved
dc.titlePsykologisten soveltuvuuskokeiden tulevaisuus markkinoinnin näkökulmastafi
dc.type.ontasotfi=AMK-opinnäytetyö|sv=YH-examensarbete|en=Bachelor's thesis|
dc.identifier.dscollection10024/268
dc.organizationLaurea-ammattikorkeakoulu
dc.contributor.organizationLaurea-ammattikorkeakoulu
dc.subject.keywordasiantuntijapalvelu
dc.subject.keywordmarkkinointi
dc.subject.keywordopiskelijavalinta
dc.subject.keywordpsykologinen soveltuvuuskoe
dc.subject.specializationMarkkinointi
dc.subject.degreeprogramfi=Liiketalous, hallinto ja markkinointi|sv=Företagsekonomi, förvaltning och marknadsföring|en=Business Management, Administration and Marketing|
dc.subject.disciplineLiiketalouden koulutusohjelma


Tiedostot

Thumbnail

Viite kuuluu kokoelmiin:

Näytä suppeat kuvailutiedot