"Toisinaan tunnen itseni ihan pelleksi" : Tutkimus musiikkileikkikoulunopettajien työssään käyttämästä huumorista
Kortelainen, Katri (2010)
Kortelainen, Katri
Lahden ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010052510502
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010052510502
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on selvittää minkälaista huumoria musiikkileikkikoulunopettajat kohtaavat työssään ja kuinka he voisivat mahdollisesti käyttää sitä opetuksensa tukena. Lisäksi pyrin selvittämään millaiset asiat lapsia naurattavat, onko tilanteita joihin huumori ei sovi, näkyykö huumori musiikkileikkikoulunopettajien työyhteisössä ja vaaditaanko huumorin käyttöön erityistaitoja.
Työn teoriaosuudessa käsittelen lähdekirjallisuuden pohjalta huumorin oleellisia alakäsitteitä sekä perehdyn huumorin keinoihin kasvatustyössä. Varsinaisen tutkimusaineiston olen kerännyt kyselylomakkeella musiikkileikkikoulunopettajilta, jotka työskentelevät eri puolilla Suomea.
Tutkimustulokset osoittivat, että huumori on oleellinen osa kasvatustyötä. Se motivoi lasta oppimaan, tuottaa mielihyvää, vapauttaa tunnelmaa, lisää yhteenkuuluvuuden tunnetta, luo oppimistilanteeseen myönteisen ilmapiirin sekä auttaa ristiriitojen ja ongelmatilanteiden ratkaisemisessa. Huumori on myös opettajan voimavara selviytyä ja jaksaa paremmin työssään.
Työn teoriaosuudessa käsittelen lähdekirjallisuuden pohjalta huumorin oleellisia alakäsitteitä sekä perehdyn huumorin keinoihin kasvatustyössä. Varsinaisen tutkimusaineiston olen kerännyt kyselylomakkeella musiikkileikkikoulunopettajilta, jotka työskentelevät eri puolilla Suomea.
Tutkimustulokset osoittivat, että huumori on oleellinen osa kasvatustyötä. Se motivoi lasta oppimaan, tuottaa mielihyvää, vapauttaa tunnelmaa, lisää yhteenkuuluvuuden tunnetta, luo oppimistilanteeseen myönteisen ilmapiirin sekä auttaa ristiriitojen ja ongelmatilanteiden ratkaisemisessa. Huumori on myös opettajan voimavara selviytyä ja jaksaa paremmin työssään.