LIFEPAK 15 monitori-defibrillaattori : Opetusvideo Essoten ensihoitopalvelun henkilökunnalle
Kääriäinen, Mikko; Sairanen, Ossi (2018)
Kääriäinen, Mikko
Sairanen, Ossi
Saimaan ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018092415343
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018092415343
Tiivistelmä
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa opetusvideo Lifepak 15 monitori-defibrillaattorin turvallisesta ja oikeaoppisesta käytöstä. Opetusvideo tehtiin Etelä-Savon Sosiaali- ja terveyspalvelujen kuntayhtymän käyttöön. Video on suunnattu ensisijaisesti ensihoitopalvelun käyttöön, mutta se on vapaassa käytössä koko Essoten henkilöstölle. Videon tavoitteena oli lisätä henkilöstön osaamista laitteen käyttämisessä potilasturvallisuuden lisäämiseksi.
Video toteutettiin kokonaan omana työnä, ennalta tehdyn käsikirjoituksen mukaan. Videossa käydään läpi laitteen käyttö eri toimintojen osalta, mutta potilaiden hoito ja varsinaiset hoito-ohjeet jätettiin pois. Videolla on kuvan lisäksi selostus ja tekstitys. Teoriatieto kerättiin alan kirjallisuudesta, hoito-ohjeista, lakiteksteistä ja Lifepak 15 monitori-defibrillaattorin käyttöohjeesta. Opetusvideon hyötyjä selvitettiin kyselytutkimuksen avulla. Kohderyhmänä tutkimuksessa olivat Essoten ensihoitopalvelun ensihoitajat.
Kyselyyn vastanneet ja kirjallista palautetta antaneet ensihoitajat kokivat opetusvideon hyväksi tavaksi opetella uutta. Video koettiin myös nopeaksi keinoksi kerrata jo opittuja asioita. Myös alalla jo pitkään työskennelleet oppivat videon avulla uusia toimintoja Lifepak 15 monitori-defibrillaattorista. Videon selostus ja tekstitys koettiin hyväksi yhdistelmäksi. Joidenkin palautteiden mukaan tekstitys oli ajoittain liian nopea. Palaute ei kuitenkaan johtanut videon muokkaamiseen tässä vaiheessa. Opetusvideota tullaan tulevaisuudessa käyttämään uusien työntekijöiden ja ensihoidossa työskentelevien opiskelijoiden perehdytyksessä. Videota voidaan hyödyntää myös osaamisen ylläpitämisessä jo ammatissa työskentelevillä.
Video toteutettiin kokonaan omana työnä, ennalta tehdyn käsikirjoituksen mukaan. Videossa käydään läpi laitteen käyttö eri toimintojen osalta, mutta potilaiden hoito ja varsinaiset hoito-ohjeet jätettiin pois. Videolla on kuvan lisäksi selostus ja tekstitys. Teoriatieto kerättiin alan kirjallisuudesta, hoito-ohjeista, lakiteksteistä ja Lifepak 15 monitori-defibrillaattorin käyttöohjeesta. Opetusvideon hyötyjä selvitettiin kyselytutkimuksen avulla. Kohderyhmänä tutkimuksessa olivat Essoten ensihoitopalvelun ensihoitajat.
Kyselyyn vastanneet ja kirjallista palautetta antaneet ensihoitajat kokivat opetusvideon hyväksi tavaksi opetella uutta. Video koettiin myös nopeaksi keinoksi kerrata jo opittuja asioita. Myös alalla jo pitkään työskennelleet oppivat videon avulla uusia toimintoja Lifepak 15 monitori-defibrillaattorista. Videon selostus ja tekstitys koettiin hyväksi yhdistelmäksi. Joidenkin palautteiden mukaan tekstitys oli ajoittain liian nopea. Palaute ei kuitenkaan johtanut videon muokkaamiseen tässä vaiheessa. Opetusvideota tullaan tulevaisuudessa käyttämään uusien työntekijöiden ja ensihoidossa työskentelevien opiskelijoiden perehdytyksessä. Videota voidaan hyödyntää myös osaamisen ylläpitämisessä jo ammatissa työskentelevillä.