Ensivaiheen auttajien ja sosiaalipäivystyksen yhteistyö lastensuojelutilanteissa Itä-Uudellamaalla
Soininen, Kati; Asovaara, Jenna (2010)
Soininen, Kati
Asovaara, Jenna
Laurea-ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010052510520
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010052510520
Tiivistelmä
Lastensuojelun avohuollon asiakas määrä nousi vuosina 2007- 2008 7,8 %. Lisääntynyt lastensuojelun tarve johtuu monista eriseikoista, mm. päihteiden käyttö on lisääntynyt runsaasti ja se tuo epävakautta elämään, jolloin vanhemmat eivät pysty huolehtimaan lapsistaan.
Kriisityötä tekevät ammattikunnat poliisi ja sairaankuljettajat, kohtaavat työssään perheitä tilanteissa, joissa lastensuojelun tarve tulee usein esille. Opinnäytetyömme sai alkunsa Itä-Uudenmaan sosiaalipäivystyksen pyynnöstä selvittää Itä Uudellamaalla kriisityötä tekevien viranomaisten toimintatapoja lastensuojelullisissa tapauksissa. Opinnäytetyömme tarkoituksena oli selvittää kriisityötä tekevien viranomaisten työn lastensuojelullinen näkökulma, haasteet, puutteet ja mahdolliset kehittämistarpeet. Tavoitteena oli laatia Itä-Uudellemaalle ehdotuksia toimivasta kriisiviranomaisten- ja sosiaalipäivystyksen yhteistyötä tehostavasta toimintamallista, kuinka lastensuojelullinen vastuu jaetaan kriisitilanteissa.
Sosiaalipäivystys on lakisääteinen osa sosiaalipalvelujen kokonaisuutta. Sitä toteutetaan erikunnissa hyviksi todetuilla kuntakohtaisilla ratkaisuilla. Itä Uudenmaalla sosiaalipäivystyksessä päivystää työparina sosiaalityöntekijä ja sosiaaliohjaaja/erityisperhetyöntekijä maanantaista torstaihin sekä sunnuntaina kello 22.00 ja perjantaina ja lauantaina kello 24.00 asti. Yöaikaan sosiaalipäivystyksen puhelut vastaanottaa Turvakodin ja Nuorten kriisipaikkojen ohjaaja, joka on työvuorossa yksin. Näin ollen Itä-Uudenmaan sosiaalipäivystyksellä ei ole liikkeelle lähtevää työparia yöaikaan.
Opinnäytetyön aineisto kerättiin haastattelemalla Itä-Uudellamaalla Porvoon pelastuslaitoksen sairaankuljettajia, Loviisan sairaankuljetusta ja poliisin edustajaa. Haastattelut toteutettiin teemahaastatteluin. Haastattelut nauhoitettiin ja materiaalit litteroitiin. Analyysissa sovelsimme sisällön analyysimenetelmää. Opinnäytetyön 1 tehtävässä oli tavoitteena kartoittaa sosiaalipäivystyksen, poliisin ja pelastuslaitoksen välistä yhteistyötä lastensuojelullisesta näkökulmasta katsottuna. 2 tehtävässä tavoitteena oli laatia ehdotuksia Itä-Uudellemaalle viranomaisyhteistyötä tehostavasta toimintamallista.
Tutustuimme kriisityöntekijöiden ja sosiaalipäivystyksen toimintatapoihin ja tulokseksi saimme ehdotuksia, joilla voisi yhtenäistää toimintatapoja kriisitilanteissa lastensuojelullisen näkökulman huomioimisessa. Viranomaisten välistä yhteistyötä tehostamalla käytännöt tulisivat yhtenäisiksi sopimalla toimintatavoista, palautteen saamisella ja yhteisillä koulutuksilla. Lastensuojelullisen työn tehostamiseksi ehdotamme täytettäväksi kaavaketta kriisitilanteessa heti paikan päällä, näin tieto ei jää muistin varaan, kun asia otetaan käsittelyyn sosiaaliviranomaisen toimesta.
Kriisityötä tekevät ammattikunnat poliisi ja sairaankuljettajat, kohtaavat työssään perheitä tilanteissa, joissa lastensuojelun tarve tulee usein esille. Opinnäytetyömme sai alkunsa Itä-Uudenmaan sosiaalipäivystyksen pyynnöstä selvittää Itä Uudellamaalla kriisityötä tekevien viranomaisten toimintatapoja lastensuojelullisissa tapauksissa. Opinnäytetyömme tarkoituksena oli selvittää kriisityötä tekevien viranomaisten työn lastensuojelullinen näkökulma, haasteet, puutteet ja mahdolliset kehittämistarpeet. Tavoitteena oli laatia Itä-Uudellemaalle ehdotuksia toimivasta kriisiviranomaisten- ja sosiaalipäivystyksen yhteistyötä tehostavasta toimintamallista, kuinka lastensuojelullinen vastuu jaetaan kriisitilanteissa.
Sosiaalipäivystys on lakisääteinen osa sosiaalipalvelujen kokonaisuutta. Sitä toteutetaan erikunnissa hyviksi todetuilla kuntakohtaisilla ratkaisuilla. Itä Uudenmaalla sosiaalipäivystyksessä päivystää työparina sosiaalityöntekijä ja sosiaaliohjaaja/erityisperhetyöntekijä maanantaista torstaihin sekä sunnuntaina kello 22.00 ja perjantaina ja lauantaina kello 24.00 asti. Yöaikaan sosiaalipäivystyksen puhelut vastaanottaa Turvakodin ja Nuorten kriisipaikkojen ohjaaja, joka on työvuorossa yksin. Näin ollen Itä-Uudenmaan sosiaalipäivystyksellä ei ole liikkeelle lähtevää työparia yöaikaan.
Opinnäytetyön aineisto kerättiin haastattelemalla Itä-Uudellamaalla Porvoon pelastuslaitoksen sairaankuljettajia, Loviisan sairaankuljetusta ja poliisin edustajaa. Haastattelut toteutettiin teemahaastatteluin. Haastattelut nauhoitettiin ja materiaalit litteroitiin. Analyysissa sovelsimme sisällön analyysimenetelmää. Opinnäytetyön 1 tehtävässä oli tavoitteena kartoittaa sosiaalipäivystyksen, poliisin ja pelastuslaitoksen välistä yhteistyötä lastensuojelullisesta näkökulmasta katsottuna. 2 tehtävässä tavoitteena oli laatia ehdotuksia Itä-Uudellemaalle viranomaisyhteistyötä tehostavasta toimintamallista.
Tutustuimme kriisityöntekijöiden ja sosiaalipäivystyksen toimintatapoihin ja tulokseksi saimme ehdotuksia, joilla voisi yhtenäistää toimintatapoja kriisitilanteissa lastensuojelullisen näkökulman huomioimisessa. Viranomaisten välistä yhteistyötä tehostamalla käytännöt tulisivat yhtenäisiksi sopimalla toimintatavoista, palautteen saamisella ja yhteisillä koulutuksilla. Lastensuojelullisen työn tehostamiseksi ehdotamme täytettäväksi kaavaketta kriisitilanteessa heti paikan päällä, näin tieto ei jää muistin varaan, kun asia otetaan käsittelyyn sosiaaliviranomaisen toimesta.