Coachina Taidot elämään -ohjelmassa : AMK-opiskelijoiden ohjausosaamisen kasvu ja kehittämisideat
Alanko, Laura; Huostila, Hanna-Mari (2018)
Alanko, Laura
Huostila, Hanna-Mari
Laurea-ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018092515410
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018092515410
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli tuottaa Lasten ja nuorten säätiön Taidot elämään -ohjelmalle tietoa siitä, miten VALMA -luokissa coacheina toimivat ammattikorkeakouluopiskelijat kokevat -ohjelmaan osallistumisen tukevan heidän ohjausosaamisen kasvua ja kehittymistä. Taidot elämään -ohjelmaan osallistui lukuvuonna 2017-2018 yhteensä 41 ammattikorkeakouluopiskelijaa viidestä eri ammattikorkeakoulusta. Ohjelmaan osallistuneet opiskelijat olivat neljältä eri koulutusalalta.
Taidot elämään -ohjelman tarkoituksena on vahvistaa ammatilliseen koulutukseen valmentavassa koulutuksessa (myöhemmin VALMA -luokissa) opiskelevien nuorten elämäntaitoja sekä työelämänvalmiuksia. Vastaavasti ohjelmaan osallistuvien ammattikorkeakouluopiskelijoiden tehtävänä on ohjata VALMA -luokkalaisille elämäntaito- ja työelämäntaitoaiheisia oppitunteja sekä toimia nuorten tukijoina, ohjaajina ja kannustajina. Ammattikorkeakouluopiskelijat saavat ohjelmaan osallistumisesta opintopisteiden lisäksi ohjauskokemusta, koulutusta sekä mahdollisuuden kehittyä ammatillisesti.
Opinnäytetyö on sekä laadullisia että määrällisiä elementtejä sisältävä tutkielma. Teoreettinen viitekehys koostuu ohjauksen teorioista sekä tunnistettujen ohjausosaamisen osa-alueiden teoreettisesta tietoperustasta. Tutkielman aineisto kerättiin puolistrukturoidun ryhmähaastattelun sekä sähköisen kyselyn avulla. Saatu aineisto on analysoitu teemoittelua ja SPSS-ohjelmaa käyttäen.
Lasten ja nuorten säätiölle toimitettiin 14.05.2018 haastattelusta sekä sähköisestä kyselystä koottua tietoa Taidot elämään -ohjelman kehittämistyötä sekä seuraavaa hankehakemusta varten.
Haastattelusta sekä sähköisestä kyselystä saatujen tulosten perusteella voidaan todeta, että osallistuminen Taidot elämään -ohjelmaan osana ammattikorkeakouluopintoja on vahvistanut ohjelmaan osallistuneiden opiskelijoiden ohjausosaamista. Coacheina toimineet ammattikorkeakouluopiskelijat tunnistivat ohjausosaamisen vahvistuneen muun muassa menetelmäosaamisen, vuorovaikutusosaamisen, pedagogisen osaamisen sekä substanssi- ja kontekstiosaamisen osa-alueilla. Haastattelun ja sähköisen kyselyn avulla saatiin tuotua esiin myös kehittämisehdotuksia, jotka koskevat Taidot elämään -ohjelman toimintaa ja käytäntöjä. Kehittämisehdotukset liittyvät esimerkiksi coachien käyttämän reflektiolomakkeen käytettävyyden ja hyödynnettävyyden parantamiseen, coachauksen kohderyhmään liittyvän teoreettisen tiedon lisäämiseen ja Taidot elämään -ohjelman ja ammattikorkeakoulujen väliseen yhteistyöhön.
Taidot elämään -ohjelman tarkoituksena on vahvistaa ammatilliseen koulutukseen valmentavassa koulutuksessa (myöhemmin VALMA -luokissa) opiskelevien nuorten elämäntaitoja sekä työelämänvalmiuksia. Vastaavasti ohjelmaan osallistuvien ammattikorkeakouluopiskelijoiden tehtävänä on ohjata VALMA -luokkalaisille elämäntaito- ja työelämäntaitoaiheisia oppitunteja sekä toimia nuorten tukijoina, ohjaajina ja kannustajina. Ammattikorkeakouluopiskelijat saavat ohjelmaan osallistumisesta opintopisteiden lisäksi ohjauskokemusta, koulutusta sekä mahdollisuuden kehittyä ammatillisesti.
Opinnäytetyö on sekä laadullisia että määrällisiä elementtejä sisältävä tutkielma. Teoreettinen viitekehys koostuu ohjauksen teorioista sekä tunnistettujen ohjausosaamisen osa-alueiden teoreettisesta tietoperustasta. Tutkielman aineisto kerättiin puolistrukturoidun ryhmähaastattelun sekä sähköisen kyselyn avulla. Saatu aineisto on analysoitu teemoittelua ja SPSS-ohjelmaa käyttäen.
Lasten ja nuorten säätiölle toimitettiin 14.05.2018 haastattelusta sekä sähköisestä kyselystä koottua tietoa Taidot elämään -ohjelman kehittämistyötä sekä seuraavaa hankehakemusta varten.
Haastattelusta sekä sähköisestä kyselystä saatujen tulosten perusteella voidaan todeta, että osallistuminen Taidot elämään -ohjelmaan osana ammattikorkeakouluopintoja on vahvistanut ohjelmaan osallistuneiden opiskelijoiden ohjausosaamista. Coacheina toimineet ammattikorkeakouluopiskelijat tunnistivat ohjausosaamisen vahvistuneen muun muassa menetelmäosaamisen, vuorovaikutusosaamisen, pedagogisen osaamisen sekä substanssi- ja kontekstiosaamisen osa-alueilla. Haastattelun ja sähköisen kyselyn avulla saatiin tuotua esiin myös kehittämisehdotuksia, jotka koskevat Taidot elämään -ohjelman toimintaa ja käytäntöjä. Kehittämisehdotukset liittyvät esimerkiksi coachien käyttämän reflektiolomakkeen käytettävyyden ja hyödynnettävyyden parantamiseen, coachauksen kohderyhmään liittyvän teoreettisen tiedon lisäämiseen ja Taidot elämään -ohjelman ja ammattikorkeakoulujen väliseen yhteistyöhön.