Arviointityökalu VOO-harjoittelujaksolla olevien opiskelijoiden ohjaukseen : Päijät-Hämeen hyvinvointiyhtymä, kirurgian osastot 43-44
Vuorela, Laura; Salo, Mirka (2018)
Vuorela, Laura
Salo, Mirka
Lahden ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018092515398
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018092515398
Tiivistelmä
Opinnäytetyönämme tuotimme Päijät-Hämeen hyvinvointiyhtymän kirurgian osastolle 43-44 opiskelijan harjoittelun arvioinnin apuna käytettävän arviointityökalun. Kehittämistyön tarkoituksena oli parantaa opiskelijoiden ohjauksen ja arvioinnin laatua sekä monipuolisuutta. Toimeksianto tälle työlle tuli osaston opiskelijavastaavilta. Opiskelijavastaavat kertoivat, että tällä hetkellä opiskelijoiden arviointi jää vajavaiseksi ja suppeaksi sekä erinäisiä arvioinnin kohteita jää kokonaan huomioimatta.
Haastattelimme osaston hoitajia ja annoimme heille mahdollisuuden esittää toiveitaan koko prosessin ajan. Toiveita on pyritty mahdollisimman paljon huomioimaan lopullisessa tuotoksessa. Opinnäytetyö perustuu sairaanhoitajan kompetenssivaatimuksiin, EU:n asettamiin direktiveihin sekä Lahden ammattikorkeakoulun opetussuunnitelmaan.
Päätelmänä työn tuloksesta voidaan ajatella, että arviointityökalu tuli tarpeeseen osastolle ja sitä varmasti hyödynnetään jatkossakin. Tulevaisuudessa arviointityökalun käyttöä voidaan laajentaa muihin sairaalan osastoihin ja yksiköihin, muokattuna juuri sen osaston tai yksikön tarpeet huomioiden. Tulevaisuudessa arviointityökalu voidaan muuttaa sähköiseen muotoon.
Keskeisiä tuloksia työllemme olivat opiskelijoiden saaman arvioinnin laadun kasvaminen ja monipuolistuminen. Opiskelijat saavat työkalun avulla kattavampaa, laajempaa sekä yhtenäisempää, tasavertaista arviointia. Näin opiskelija näkee selkeästi oman kehittymisensä ja kehittämisen kohteet harjoittelujakson aikana.
Haastattelimme osaston hoitajia ja annoimme heille mahdollisuuden esittää toiveitaan koko prosessin ajan. Toiveita on pyritty mahdollisimman paljon huomioimaan lopullisessa tuotoksessa. Opinnäytetyö perustuu sairaanhoitajan kompetenssivaatimuksiin, EU:n asettamiin direktiveihin sekä Lahden ammattikorkeakoulun opetussuunnitelmaan.
Päätelmänä työn tuloksesta voidaan ajatella, että arviointityökalu tuli tarpeeseen osastolle ja sitä varmasti hyödynnetään jatkossakin. Tulevaisuudessa arviointityökalun käyttöä voidaan laajentaa muihin sairaalan osastoihin ja yksiköihin, muokattuna juuri sen osaston tai yksikön tarpeet huomioiden. Tulevaisuudessa arviointityökalu voidaan muuttaa sähköiseen muotoon.
Keskeisiä tuloksia työllemme olivat opiskelijoiden saaman arvioinnin laadun kasvaminen ja monipuolistuminen. Opiskelijat saavat työkalun avulla kattavampaa, laajempaa sekä yhtenäisempää, tasavertaista arviointia. Näin opiskelija näkee selkeästi oman kehittymisensä ja kehittämisen kohteet harjoittelujakson aikana.