Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Jyväskylän ammattikorkeakoulu
  • Julkaisut
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Jyväskylän ammattikorkeakoulu
  • Julkaisut
  • Näytä viite

Hei me HOKSataan! : Ammatillisten opettajakorkeakoulujen puheenvuoro erityisen tuen tilasta ja kehittämisestä


 
Avaa tiedosto
JAMKJULKAISUJA2522018_web.pdf (2.753Mt)
Lataukset: 


Editoija
Hirvonen, Maija
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2018
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:ISBN:978-951-830-501-2
Tiivistelmä
”Ammatillisen oppilaitoksen uudistuneet käytänteet erityisen tuen järjestämisessä” on johtoajatuksena tässä julkaisussa, jossa tarkastellaan uudistuneen lainsäädännön tuomia muutoksia oppilaitoksen arkeen. Anu Raudasoja ja Seija Eskola avaavat aluksi näkökulmia ammatilliseen oppilaitokseen, sen toimintaympäristöön ja rakenteisiin. Yksilöllisten koulutuspolkujen kautta jokaisen opiskelijan väylä itsensä näköiseen lopputulokseen rakentuu osaamisperusteisuuden kautta, jota Pirkko Kepanen ja Minna Seppälä kuvaavat. Nuoriso- ja aikuiskoulutuksen yhdistyminen uudistaa rakenteita ja toimintatapoja, joita tarkastellaan Leena Selkivuoren ja Annikki Torikan artikkelissa. Suomalaisen inklusiivisen ammatillisen koulutuksen voima, kaikille avoin ammatillinen oppilaitos, tulee esiin Leena Nuutilan ja Eija Honkasen artikkelissa, jossa pohditaan paitsi ns. TELMA-koulutuksen rakennetta, myös sen taustalla vaikuttavaa vahvaa ihmiskäsitystä. Uudistukset muuttavat opettajan työtä. Tässä tapauksessa keskiössä on tarkastella ammatillisen erityisopettajan työtä, sen asemaa ja haasteita, joista Maija Hirvonen ja Kaija Peuna-Korpioja kirjoittavat erityisesti konsultatiivisen työn näkökulmasta. Se, kuinka erityisen tuen järjestelmä rakentuu, perustuu pitkälti johdon käsityksiin erityisen tuen tulevaisuudesta on keskiössä Irmeli Lignellin, Päivi Pynnösen ja Simo Uusinokan artikkelissa. Julkaisun päätavoitteena on sekä uudistuneen toiminta- ja oppimisympäristön kuvauksen lisäksi tuoda esiin ammatillisen erityisopetuksen erityislaatuisuus: kohderyhmän moninaisuus ja toiminnan kattavuus, aiempaa kiinteämpi työelämäyhteys, ydintoimijoiden merkitys ja kaiken läpäisevänä ytimenä yksilön oikeus hänen näköiseensä elämään.
 
Kokoelmat
  • Julkaisut
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste