Tarinallistaminen asiakaskeskeisessä mielikuvamarkkinoinnissa
Kärkkäinen, Katja-Mari (2018)
Kärkkäinen, Katja-Mari
Kajaanin ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018093015534
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018093015534
Tiivistelmä
Maailma elää elämystarpeiden aikakautta.
Kauppaa on käyty maailmassa kautta historian.
Tavat muuttuvat, kuten ihmisten tarpeet.
Markkinoinnissa tarvitaan nyt mielikuvia ruokkivia tarinoita, joihin samaistua ja saada tunnetasonkokemuksia palveluista.
Yritykset kilpailevat toistensa kesken.
Tämän opinnäytetyön tarkoitus on ollut tutkia miten tarinallistaminen auttaa yritystä.
Mitä se tuo yrityksen sisälle?
Miten tarinallistaminen rakennetaan ja millaisin keinoin? Tarinallistaminen voi olla riski,
jos siihen panostetaan ja panostus ei onnistu, riittämättömän valmistautumisen puutteesta.
Tarinat, ovat läpi aikakausien opettaneet seuraavaa sukupolvea selviytymään ja sitomaan heimon yhteen.
Samoin nykyihmiset janoavat elämyksiä
ja sisältörikkautta kokemuksiinsa.
Opinnäytetyö on toteutettu konstruktiivisesti, kirjallisuuskatsaus tutkimusmenetelmänään,
aineisto on hankittu tarinallistamisen- kirjallisuudesta,
kolmen tutkimuskysymyksen avulla.
Aineiston analysointi toteutettiin teoriaohjaavalla sisällönanalyysilla.
Tutkimusongelmaan saatiin vastaus, joten ratkaisu löytyi.
Tarinallistamisesta on hyötyä ensisijaisesti sitouttamaan yritystä ja asiakkaita tarinallistamisen keinoilla. Prosessi lähentää organisaation sisäistä yhteisöä
ja tarinalla saadaan asiakkaan kanssa vuorovaikutus syvemmäksi, emotionaalinen taso samaistuttaa asiakkaan ja hän sitoutuu paremmin palveluun ja tuotteeseen.
Viestinnän- ja vuorovaikutuksen vaikutus on vahva
ja tuottaa luottamusta.
Tutkimus- ja kehitystyön konstruktiona on aineiston tulkinnan pohjalta tehty tarinallistamisen työkalu,
jossa on tiivistetysti lueteltuina tavoitteet ja tehokeinot.
Teemat on käyty läpi 4- portaisen mallin mukaan, mitä yritys saavuttaa asiakkuudesta tarinallistamisen avulla.
Kauppaa on käyty maailmassa kautta historian.
Tavat muuttuvat, kuten ihmisten tarpeet.
Markkinoinnissa tarvitaan nyt mielikuvia ruokkivia tarinoita, joihin samaistua ja saada tunnetasonkokemuksia palveluista.
Yritykset kilpailevat toistensa kesken.
Tämän opinnäytetyön tarkoitus on ollut tutkia miten tarinallistaminen auttaa yritystä.
Mitä se tuo yrityksen sisälle?
Miten tarinallistaminen rakennetaan ja millaisin keinoin? Tarinallistaminen voi olla riski,
jos siihen panostetaan ja panostus ei onnistu, riittämättömän valmistautumisen puutteesta.
Tarinat, ovat läpi aikakausien opettaneet seuraavaa sukupolvea selviytymään ja sitomaan heimon yhteen.
Samoin nykyihmiset janoavat elämyksiä
ja sisältörikkautta kokemuksiinsa.
Opinnäytetyö on toteutettu konstruktiivisesti, kirjallisuuskatsaus tutkimusmenetelmänään,
aineisto on hankittu tarinallistamisen- kirjallisuudesta,
kolmen tutkimuskysymyksen avulla.
Aineiston analysointi toteutettiin teoriaohjaavalla sisällönanalyysilla.
Tutkimusongelmaan saatiin vastaus, joten ratkaisu löytyi.
Tarinallistamisesta on hyötyä ensisijaisesti sitouttamaan yritystä ja asiakkaita tarinallistamisen keinoilla. Prosessi lähentää organisaation sisäistä yhteisöä
ja tarinalla saadaan asiakkaan kanssa vuorovaikutus syvemmäksi, emotionaalinen taso samaistuttaa asiakkaan ja hän sitoutuu paremmin palveluun ja tuotteeseen.
Viestinnän- ja vuorovaikutuksen vaikutus on vahva
ja tuottaa luottamusta.
Tutkimus- ja kehitystyön konstruktiona on aineiston tulkinnan pohjalta tehty tarinallistamisen työkalu,
jossa on tiivistetysti lueteltuina tavoitteet ja tehokeinot.
Teemat on käyty läpi 4- portaisen mallin mukaan, mitä yritys saavuttaa asiakkuudesta tarinallistamisen avulla.