Pedagogisen sensitiivisyyden kehittäminen vuorovaikutusleikin avulla
Elo, Jonna (2018)
Elo, Jonna
Laurea-ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018093015536
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018093015536
Tiivistelmä
Tutkimuksen tavoitteena oli tarkastella, kuinka varhaiskasvatushenkilöstö ymmärtää pedagogisen sensitiivisyyden varhaiskasvatustyössä ja tukeeko varhaiskasvatuksessa toteutettava vuorovaikutusleikkikerho kasvattajien pedagogisen sensitiivisyyden kehittymistä ryhmään osallistuvia lapsia kohtaan. Tavoitteena oli tuottaa tutkimuksen yhteistyökumppanille tietoa vuorovaikutusleikin vaikutuksista kasvattajien toimintaan ja lisätä kasvatustieteellistä tietoa vuorovaikutusleikin käyttömahdollisuuksista pedagogisena interventiona kasvattajien ja lasten välisen vuorovaikutuksen kehittämisessä. Tutkimuksen teoreettiset lähtökohdat käsittelevät varhaiskasvatusta, vuorovaikutussuhteiden merkitystä varhaiskasvatuksessa sekä Theraplay-leikkimenetelmän periaatteita.
Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena ja sen aineisto kerättiin teemahaastattelemalla yhden päiväkodin neljää vuorovaikutusleikkikerhoon osallistunutta kasvattajaa. Haastattelut toteutettiin yksilöhaastatteluina. Aineistoa analysoitiin sisällönanalyysin menetelmin. Tulosten mukaan varhaiskasvattajat ymmärtävät mitä pedagogisella sensitiivisyydellä tarkoitetaan. Vuorovaikutusleikki lisää kasvattajan syvällisempää ymmärrystä lapsesta ja hänen tarpeistaan sekä tukee kasvattajan pedagogista sensitiivisyyttä lisäämällä positiivista vuorovaikutusta kasvattajan ja lapsen välillä. Opinnäytetyön tietoperustaa ja tuloksia voidaan hyödyntää varhaiskasvatuksessa tehtävässä kehittämistyössä. Tutkimus toi esiin varhaiskasvatushenkilöstön koulutuksen tarpeellisuuden. Kasvattajien lisääntyvä ymmärrys lapsen käyttäytymiseen vaikuttavista tekijöistä koettiin vahvistavan oman ammatillisen osaamisen tunnetta ja sitä kautta lisäävän työmotivaatiota.
Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena ja sen aineisto kerättiin teemahaastattelemalla yhden päiväkodin neljää vuorovaikutusleikkikerhoon osallistunutta kasvattajaa. Haastattelut toteutettiin yksilöhaastatteluina. Aineistoa analysoitiin sisällönanalyysin menetelmin. Tulosten mukaan varhaiskasvattajat ymmärtävät mitä pedagogisella sensitiivisyydellä tarkoitetaan. Vuorovaikutusleikki lisää kasvattajan syvällisempää ymmärrystä lapsesta ja hänen tarpeistaan sekä tukee kasvattajan pedagogista sensitiivisyyttä lisäämällä positiivista vuorovaikutusta kasvattajan ja lapsen välillä. Opinnäytetyön tietoperustaa ja tuloksia voidaan hyödyntää varhaiskasvatuksessa tehtävässä kehittämistyössä. Tutkimus toi esiin varhaiskasvatushenkilöstön koulutuksen tarpeellisuuden. Kasvattajien lisääntyvä ymmärrys lapsen käyttäytymiseen vaikuttavista tekijöistä koettiin vahvistavan oman ammatillisen osaamisen tunnetta ja sitä kautta lisäävän työmotivaatiota.