Harjoittelupaikkavarausjärjestelmä Jobiili : Koulutustilaisuuksien pilotointi ja koulutussuunnitelma
Aholainen, Marita; Pukarinen, Eveliina (2018)
Aholainen, Marita
Pukarinen, Eveliina
Lahden ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018100115559
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018100115559
Tiivistelmä
Jobiili on valtakunnallinen sosiaali- ja terveysalan käytössä oleva sähköinen harjoittelupaikkavarausjärjestelmä. Tämän työelämälähtöisen kehittämistehtävän tavoitteena oli laatia Lahden ammattikorkeakoululle koulutussuunnitelma Jobiilin käyttöönoton tueksi. Tarkoituksena oli lisätä järjestelmän käyttöön liittyen kaikkien käyttäjien osaamista. Eri käyttäjäryhmiä ovat sosiaali- ja terveysalan opiskelijat, opettajat sekä ohjattuja harjoittelupaikkoja tarjoavissa organisaatioissa työskentelevät henkilöt. Hyvät järjestelmän käyttötaidot edesauttavat Lahden ammattikorkeakoulun sekä harjoittelupaikkojen välistä yhteistyötä. Tällä on mahdollisesti harjoittelupaikkojen käyttöastetta lisäävä vaikutus.
Kehittämistehtävän tavoitteeseen pääseminen tapahtui kaksivaiheisesti. Ensimmäisessä vaiheessa järjestettiin kymmenen pilotointikoulutusta järjestelmän käyttämisestä kaikille käyttäjäryhmille keväällä 2017. Koulutettavia oli yhteensä 249 henkilöä. Koulutuksista kerättiin palautetta kyselylomakkeilla. Kehittämismenetelmänä käytettiin palvelumuotoilua, jonka avulla haluttiin selvittää koulutuksiin osallistujien mielipiteitä koulutusten sisällöstä ja kestosta sekä koulutusmateriaalin selkeydestä että koulutusajankohdasta.
Kyselylomakkeista saadun määrällisen ja laadullisen aineiston perusteella laadittiin kehittämistehtävän toisessa vaiheessa koulutussuunnitelma siitä, miten järjestelmän käytön kouluttamista suositellaan jatkossa Lahden ammattikorkeakoulussa toteutettavan lukukausittain. Valmis koulutussuunnitelma on kehittämistehtävän konkreettinen tuotos, joka on tarvittaessa myös yleistettävissä muiden ammattikorkeakoulujen toimialueilla käyttöön.
Kehittämistehtävän tavoitteeseen pääseminen tapahtui kaksivaiheisesti. Ensimmäisessä vaiheessa järjestettiin kymmenen pilotointikoulutusta järjestelmän käyttämisestä kaikille käyttäjäryhmille keväällä 2017. Koulutettavia oli yhteensä 249 henkilöä. Koulutuksista kerättiin palautetta kyselylomakkeilla. Kehittämismenetelmänä käytettiin palvelumuotoilua, jonka avulla haluttiin selvittää koulutuksiin osallistujien mielipiteitä koulutusten sisällöstä ja kestosta sekä koulutusmateriaalin selkeydestä että koulutusajankohdasta.
Kyselylomakkeista saadun määrällisen ja laadullisen aineiston perusteella laadittiin kehittämistehtävän toisessa vaiheessa koulutussuunnitelma siitä, miten järjestelmän käytön kouluttamista suositellaan jatkossa Lahden ammattikorkeakoulussa toteutettavan lukukausittain. Valmis koulutussuunnitelma on kehittämistehtävän konkreettinen tuotos, joka on tarvittaessa myös yleistettävissä muiden ammattikorkeakoulujen toimialueilla käyttöön.