Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Saimaan ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Saimaan ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite

Osallisuutta piirtäen : Lasten osallisuutta lisäävä pedagogisen dokumentoinnin menetelmä varhaiskasvatukseen

Koskinen, Sanna; Torkkeli, Hannamari (2018)

Avaa tiedosto
Koskinen_Torkkeli.pdf (1.282Mt)
Lataukset: 


Koskinen, Sanna
Torkkeli, Hannamari
Saimaan ammattikorkeakoulu
2018
Creative Commons License
Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 1.0 Suomi
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018092715482
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kehittää pedagogisen dokumentoinnin menetelmä lasten osallisuuden lisäämiseksi varhaiskasvatuksessa. Lisäksi opinnäytetyöllä haluttiin lisätä ymmärrystä lasten osallisuudesta varhaiskasvatuksessa. Opinnäytetyö toteutettiin kehittämistehtävänä yhdessä Savitaipaleen Kivikoulussa toimivien varhaiskasvatusryhmien kanssa. Yhteyshenkilönä ja toisena ohjaajana toimi Savitaipaleen varhaiskasvatuspäällikkö. Teoreettinen viitekehys koostuu osallisuudesta ja varhaiskasvatuksesta. Näiden lisäksi teoriapohja sisältää tietoa lapsilähtöisyydestä ja pienryhmätoiminnasta varhaiskasvatuksessa sekä siitä, mitä pedagoginen dokumentointi on ja millaista on 5- ja 6-vuotiaiden lasten kehitys.

Opinnäytetyössä aineistonkeruumenetelmänä käytettiin lasten piirustuksia sekä kerronnallista haastattelua. Menetelmillä haluttiin saada tietoa lasten omista toiveista liittyen päiväkodin toimintaan. Aineisto koostui lasten piirustuksista, haastatteluista sekä opinnäytetyön tekijöiden muistiinpanoista ja se käsiteltiin teemoittelemalla.

Yksi lasten piirustuksista päätyi lopputuotoksena syntyneeseen osallisuutta lisäävään pedagogisen dokumentoinnin menetelmään. Kehittämistehtävänä syntyi valmis menetelmä ohjeistuksineen ja se soveltuu käytettäväksi kaikissa varhaiskasvatuksen yksiköissä.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste