Varhaisvuosien fyysisten aktiivisuussuositusten toteutuminen 3–5-vuotiailla lapsilla Länsi-Saimaan kuntien varhaiskasvatuksessa
Pehrman, Essi; Syren, Mikko (2018)
Pehrman, Essi
Syren, Mikko
Saimaan ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018100815793
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018100815793
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää varhaisvuosien fyysisten aktiivisuus-suositusten toteutumista Länsi-Saimaan kunnissa sekä osallisuuden toteutumista liikunnan suunnittelussa. Tarkoituksena oli myös kehittämiskohteiden ja -ehdotusten saaminen.
Opinnäytetyö on osa Länsi-Saimaan kuntien varhaiskasvatuksen kehittämis-hanketta. Se toteutettiin puolistrukturoiduilla haastatteluilla haastattelemalla jokaisen kunnan yhtä lastentarhanopettajaa, joka työskentelee 3–5-vuotiaiden lasten ryhmässä.
Opinnäytetyön tuloksena saatiin selville, että fyysiset aktiivisuussuositukset toteutuivat osittain Länsi-Saimaan kunnissa. Päiväkodeissa ulkoilu oli selvityksen mukaan tärkein fyysisen aktiivisuuden mahdollistaja. Osallisuus liikunnan suunnittelussa toteutui osittain, mutta siinä olisi kehitettävää. Kehittämiskohteita ja -ehdotuksia löydettiin haastatteluista niukasti.
Jatkotutkimuksena opinnäytetyölle voisi olla päiväkodin toiminnan havainnointi sekä lasten fyysisen aktiivisuuden mittaaminen aktiivisuusmittareilla esimerkiksi ulkoilun aikana. Tutkimuksen avulla voisi selvittää, miten henkilökunnan näkemykset lasten fyysisestä aktiivisuudesta vastaavat todellisuutta.
Opinnäytetyö on osa Länsi-Saimaan kuntien varhaiskasvatuksen kehittämis-hanketta. Se toteutettiin puolistrukturoiduilla haastatteluilla haastattelemalla jokaisen kunnan yhtä lastentarhanopettajaa, joka työskentelee 3–5-vuotiaiden lasten ryhmässä.
Opinnäytetyön tuloksena saatiin selville, että fyysiset aktiivisuussuositukset toteutuivat osittain Länsi-Saimaan kunnissa. Päiväkodeissa ulkoilu oli selvityksen mukaan tärkein fyysisen aktiivisuuden mahdollistaja. Osallisuus liikunnan suunnittelussa toteutui osittain, mutta siinä olisi kehitettävää. Kehittämiskohteita ja -ehdotuksia löydettiin haastatteluista niukasti.
Jatkotutkimuksena opinnäytetyölle voisi olla päiväkodin toiminnan havainnointi sekä lasten fyysisen aktiivisuuden mittaaminen aktiivisuusmittareilla esimerkiksi ulkoilun aikana. Tutkimuksen avulla voisi selvittää, miten henkilökunnan näkemykset lasten fyysisestä aktiivisuudesta vastaavat todellisuutta.