Teollisuusyrityksen palvelutuotteen kehittäminen tuotteistamalla
Valtonen, Pasi (2018)
Lataukset:
Valtonen, Pasi
Laurea-ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018101115897
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018101115897
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoitus on kehittää kohdeyrityksen konsultointipalvelua tuotteistamalla. Tavoitteina opinnäytetyöllä oli perehtyä palvelujen kehittämiseen ja tuotteistamiseen lähdekirjallisuuden avulla. Toisena tavoitteena oli laatia palvelun tuottamista varten ohjeistus, jota kohdeyritys voi hyödyntää toiminnassaan.
Opinnäytetyön teoriaosuus käsittelee palveluliiketoimintaa, palvelujen kehittämistä sekä tuotteistamista teollisuusyrityksen näkökulmasta. Palvelujen tuotteistamisesta selvitettiin, mitä tuotteistaminen tarkoittaa, mitkä ovat tuotteistamisen hyödyt ja riskit sekä millainen on tuotteistamisprosessi. Opinnäytetyön käytännön osuus kuvaa miten kehitystyö tehtiin kohde yrityksessä.
Kyseessä on toiminnallinen opinnäytetyö, joka toteutettiin tiiviissä vuorovaikutuksessa kohde yrityksen kanssa. Kehittämismenetelminä olivat prosessimallinnus, service blueprint ja aktiivinen osallistuva havainnointi palvelun tuotannossa kohdeyrityksessä.
Opinnäytetyön tuloksena syntyi kirjallinen ohjeistus palveluntuotannosta. Sisältäen prosessimallinnukset palvelun tuotannosta sekä selkeät määrittelyt eri sidosryhmien tehtävistä ja vastuista. Opinnäytetyön perusteella palvelun tuottaminen tehostuu ja jatkokehittäminen helpottuu.
Opinnäytetyön teoriaosuus käsittelee palveluliiketoimintaa, palvelujen kehittämistä sekä tuotteistamista teollisuusyrityksen näkökulmasta. Palvelujen tuotteistamisesta selvitettiin, mitä tuotteistaminen tarkoittaa, mitkä ovat tuotteistamisen hyödyt ja riskit sekä millainen on tuotteistamisprosessi. Opinnäytetyön käytännön osuus kuvaa miten kehitystyö tehtiin kohde yrityksessä.
Kyseessä on toiminnallinen opinnäytetyö, joka toteutettiin tiiviissä vuorovaikutuksessa kohde yrityksen kanssa. Kehittämismenetelminä olivat prosessimallinnus, service blueprint ja aktiivinen osallistuva havainnointi palvelun tuotannossa kohdeyrityksessä.
Opinnäytetyön tuloksena syntyi kirjallinen ohjeistus palveluntuotannosta. Sisältäen prosessimallinnukset palvelun tuotannosta sekä selkeät määrittelyt eri sidosryhmien tehtävistä ja vastuista. Opinnäytetyön perusteella palvelun tuottaminen tehostuu ja jatkokehittäminen helpottuu.