Pohjois-Karjalan työllistymistä edistävä monialainen yhteispalvelu : Asiakkaiden kokemuksia toiminnasta
Saurula, Kati (2018)
Saurula, Kati
Karelia-ammattikorkeakoulu (Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulu)
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018101415971
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018101415971
Tiivistelmä
Työllistymistä edistävä monialainen yhteispalvelu on kuntien, TE-palveluiden ja Kelan yhteispalvelu. Se on suunnattu asiakkaille, joiden työttömyys on pitkittynyt. Palvelun tarkoitus on selvittää yhteistoiminnallisesti asiakkaan elämäntilanne ja työllistymisen esteet. Palvelussa asiakkaalle valikoituvat palvelut, joiden avulla työllistymisen esteet poistetaan ja hänen työllisyytensä mahdollistuu. Kyseessä on moniammatillinen palveluohjausmalli, jonka toiminta lähtee asiakkaan kokonaisvaltaisesta elämäntilanteesta.
Opinnäytetyön tarkoitus on selvittää Pohjois-Karjalan työllistymistä edistävän yhteispalvelun asiakkaiden näkemyksiä yhteispalvelun toiminnasta. Tutkimuskysymyksenä oli, millaisia kokemuksia asiakkaille on syntynyt palvelun aikana ja millaisia merkityksiä heille on palvelusta syntynyt. Tutkimusmenetelmänä käytettiin laadullisen tutkimuksen menetelmiä ja analyysimenetelmänä sisällönanalyysia. Tiedonkeruu tapahtui teemahaastatteluina.
Tuloksissa selviää, että asiakastapaukset ovat kokeneet työllisyyttä edistävän monialaisen yhteispalvelun asiakkuuden yksilöllisempänä kuin pelkän TE-palveluiden työnvälityksen. Merkityksellisiä tekijöitä olivat jatkuvuus, erilaisten vaihtoehtojen saaminen, kuulluksi tuleminen, vaikutusmahdollisuus omaan työllistymispolkuun, palveluhalukkuus, kokonaisvaltaisen elämäntilanteen huomioiminen, yksilöllisuus, ajan saaminen ja luottamuksellisuus. Tulosten perusteella voi sanoa, että dialogisuus asiakastyössä toteutuu hyvin.
Opinnäytteeseen haastatellut ovat käyttäneet Joensuun kaupunkialueen palveluita. Jatkotutkimuksen voisi laajentaa maakuntaan ja selvittää, millaisia kokemuksia löytyy muualla Pohjois-Karjalan työllistymistä edistävän monialaisen yhteispalvelun alueella.
Opinnäytetyön tarkoitus on selvittää Pohjois-Karjalan työllistymistä edistävän yhteispalvelun asiakkaiden näkemyksiä yhteispalvelun toiminnasta. Tutkimuskysymyksenä oli, millaisia kokemuksia asiakkaille on syntynyt palvelun aikana ja millaisia merkityksiä heille on palvelusta syntynyt. Tutkimusmenetelmänä käytettiin laadullisen tutkimuksen menetelmiä ja analyysimenetelmänä sisällönanalyysia. Tiedonkeruu tapahtui teemahaastatteluina.
Tuloksissa selviää, että asiakastapaukset ovat kokeneet työllisyyttä edistävän monialaisen yhteispalvelun asiakkuuden yksilöllisempänä kuin pelkän TE-palveluiden työnvälityksen. Merkityksellisiä tekijöitä olivat jatkuvuus, erilaisten vaihtoehtojen saaminen, kuulluksi tuleminen, vaikutusmahdollisuus omaan työllistymispolkuun, palveluhalukkuus, kokonaisvaltaisen elämäntilanteen huomioiminen, yksilöllisuus, ajan saaminen ja luottamuksellisuus. Tulosten perusteella voi sanoa, että dialogisuus asiakastyössä toteutuu hyvin.
Opinnäytteeseen haastatellut ovat käyttäneet Joensuun kaupunkialueen palveluita. Jatkotutkimuksen voisi laajentaa maakuntaan ja selvittää, millaisia kokemuksia löytyy muualla Pohjois-Karjalan työllistymistä edistävän monialaisen yhteispalvelun alueella.