Koulun monialaisen asiantuntijaryhmän kehittäminen : Työpajoihin osallistuneiden nuorten näkökulma osana kehittämistä
Ranta, Vilma; Silventoinen, Hanna (2018)
Ranta, Vilma
Silventoinen, Hanna
Lahden ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018101616019
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018101616019
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena oli koulun monialaisen asiantuntijaryhmän kehittäminen nuorten näkökulman avulla. Monialaisessa asiantuntijaryhmässä on jo luotuna asiantuntijoiden roolikortit, joita ammattilaiset käyttävät heidän työssään. Opinnäytetyön tavoitteena oli saada nuorilta ajatuksia ja näkökulmia heidän roolistaan monialaisessa asiantuntijaryhmässä ja tehdä nuoren roolikortti. Tarkoituksena opinnäytetyössä oli kehittää koulun monialaisen asiantuntijaryhmän toimintaa erityisesti koulupoissaoloihin liittyen nuorten kanssa.
Opinnäytetyö oli toiminnallinen ja aineistonkeruumenetelmänä toimivat työpajat, joissa nuoria osallistettiin toimintaan. Työpajat toteutettiin Kanervikon koululla ja Nuorisokoti Jaloversossa syksyllä 2018, ja osallistujia oli molemmissa 3-4 nuorta. Työpajat koostuivat eri menetelmistä, joiden pohjalta syntyi keskustelua.
Keskeisenä tuloksena opinnäytetyössä oli nuoren roolin hahmottaminen monialaisessa asiantuntijaryhmässä. Tuloksista nousi esille, että nuoret tarvitsevat aikaa miettiä, rauhoittua ja kerätä rohkeutta ennen koulupalaveria. Tulosten perusteella ilmeni, että palaverissa nuoren rooli on olla ilmaisemassa omia mielipiteitään ja tulla kuulluksi.
Tuloksista keskeisimmät tehdyt päätelmät olivat, että asiantuntijoiden pitää kunnioittaa nuoren tarvitsemaa aikaa ennen palaveria. Tämän lisäksi asiantuntijoiden tulee keskittyä nuoren asioihin, jotta hänen asioitaan saadaan vietyä eteenpäin. Päätelmissä korostui myös se, että nuoret kokevat tärkeänä palaverin jälkeisen kohtaamisen.
Opinnäytetyö oli toiminnallinen ja aineistonkeruumenetelmänä toimivat työpajat, joissa nuoria osallistettiin toimintaan. Työpajat toteutettiin Kanervikon koululla ja Nuorisokoti Jaloversossa syksyllä 2018, ja osallistujia oli molemmissa 3-4 nuorta. Työpajat koostuivat eri menetelmistä, joiden pohjalta syntyi keskustelua.
Keskeisenä tuloksena opinnäytetyössä oli nuoren roolin hahmottaminen monialaisessa asiantuntijaryhmässä. Tuloksista nousi esille, että nuoret tarvitsevat aikaa miettiä, rauhoittua ja kerätä rohkeutta ennen koulupalaveria. Tulosten perusteella ilmeni, että palaverissa nuoren rooli on olla ilmaisemassa omia mielipiteitään ja tulla kuulluksi.
Tuloksista keskeisimmät tehdyt päätelmät olivat, että asiantuntijoiden pitää kunnioittaa nuoren tarvitsemaa aikaa ennen palaveria. Tämän lisäksi asiantuntijoiden tulee keskittyä nuoren asioihin, jotta hänen asioitaan saadaan vietyä eteenpäin. Päätelmissä korostui myös se, että nuoret kokevat tärkeänä palaverin jälkeisen kohtaamisen.