Lähiruuan toimitusketjun kehittäminen : Case: Viestintäsuunnitelma Mustila Viini Oy:lle
Järvinen, Tarja (2018)
Järvinen, Tarja
Lahden ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018101716042
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018101716042
Tiivistelmä
Kuluttajat osaavat arvostaa lähellä tuotettua ruokaa. Lähiruuan lyhyt toimitusketju säästää ympäristöä ja lähellä tuotettu ruoka on puhdasta, maukasta ja terveellistä. Lä-hiruuan tuottajat ovat usein pieniä perheyrityksiä ja niiden käytössä olevat jakelukanavat vaihtelevat. Lähiruuan toimitusketjun kehittäminen on koettu tarpeelliseksi niin Suomessa kuin muuallakin Itämeren alueen ympärysmaissa.
Tämä opinnäytetyö liittyy vuoden 2017 syksyllä käynnistyneeseen Baltic Sea Food -hankkeeseen ja siihen toteutettuun toimitusketjujen nykytilaa 10 Itämeren alueen maassa kartoittaneeseen tutkimukseen. Opinnäytetyö on rajattu käsittelemään hankkeeseen toteutetun tutkimuksen Suomen osuutta.
Tutkimusmenetelminä käytettiin Webropol -kyselynä toteutettua kyselyä suomalaisille lähiruokaverkostoille ja lähiruuan jakelijoille sekä neljälle lähiruoka-alan yrittäjälle tehtyjä teemahaastatteluja. Tutkimustulosten perusteella laadittiin maakohtainen raportti. Opinnäytetyön osana laadittiin lopuksi viestintäsuunnitelma suomalaiselle lähiruoka-alan yrittäjälle.
Tutkimustuloksista kävi ilmi, että lähiruokayrittäjät suosivat perinteisiä toimintatapoja. Suoramyynti on yksi suurimmista myyntikanavista. Henkilökohtaista vuorovaikutusta asiakkaan ja myyjän välillä pidetään tärkeänä. Viestinnän ja vuorovaikutuksen merkitys toimitusketjun toimivuudelle nousi muutenkin esille. Toimitusketjun viestintäkanavista puhelin ja sähköposti ovat suosituimmat. Lähiruoka-alan yrittäjät ovat kuitenkin valmiita myös kehittämään viestintätapojaan ja ottamaan käyttöön uusia viestintäkanavia. Monella lähiruokayrittäjällä on käytössään kotisivut ja sosiaalisesta mediasta on tullut osa lähiruuan toimitusketjun viestintää.
Tämä opinnäytetyö liittyy vuoden 2017 syksyllä käynnistyneeseen Baltic Sea Food -hankkeeseen ja siihen toteutettuun toimitusketjujen nykytilaa 10 Itämeren alueen maassa kartoittaneeseen tutkimukseen. Opinnäytetyö on rajattu käsittelemään hankkeeseen toteutetun tutkimuksen Suomen osuutta.
Tutkimusmenetelminä käytettiin Webropol -kyselynä toteutettua kyselyä suomalaisille lähiruokaverkostoille ja lähiruuan jakelijoille sekä neljälle lähiruoka-alan yrittäjälle tehtyjä teemahaastatteluja. Tutkimustulosten perusteella laadittiin maakohtainen raportti. Opinnäytetyön osana laadittiin lopuksi viestintäsuunnitelma suomalaiselle lähiruoka-alan yrittäjälle.
Tutkimustuloksista kävi ilmi, että lähiruokayrittäjät suosivat perinteisiä toimintatapoja. Suoramyynti on yksi suurimmista myyntikanavista. Henkilökohtaista vuorovaikutusta asiakkaan ja myyjän välillä pidetään tärkeänä. Viestinnän ja vuorovaikutuksen merkitys toimitusketjun toimivuudelle nousi muutenkin esille. Toimitusketjun viestintäkanavista puhelin ja sähköposti ovat suosituimmat. Lähiruoka-alan yrittäjät ovat kuitenkin valmiita myös kehittämään viestintätapojaan ja ottamaan käyttöön uusia viestintäkanavia. Monella lähiruokayrittäjällä on käytössään kotisivut ja sosiaalisesta mediasta on tullut osa lähiruuan toimitusketjun viestintää.