Kompleksinen kotihoito : Kotihoidon johtamisen kehittäminen
Hildén, Sirkku (2018)
Hildén, Sirkku
Lahden ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018101916105
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018101916105
Tiivistelmä
Tämän kehittämishankkeen aiheena oli kotihoidon kompleksisuus ja sen johtamisen kehittäminen. Kehittämishankkeen tarkoituksena oli lisätä ymmärrystä kotihoidon kompleksisuudesta ja kehittää sen johtamista. Tavoitteena oli kuvata kompleksisuuden ilmenemistä kotihoidossa ja luoda keinoja kompleksisuuden johtamiseen. Hanke toteutettiin toimintatutkimuksena, jonka menetelminä olivat teemahaastattelut ja Learning Café.
Hankkeen tuloksena voidaan todeta kotihoidon olevan erittäin kompleksista toimintaa. Kotihoidon kompleksisuus aiheuttaa haasteita ja kehittämistarpeita asiakkuuksien hallintaan, henkilöstöhallintaan sekä toimintaympäristön hallintaan. Asiakkuuksien hallinnan osalta kehittämisen kohteita olivat työn organisointi, tuotteistus, myynti ja markkinointi. Henkilöstöhallinnan kehittämiskohteiksi nousivat työn organisointi, riittävä resursointi, kannustaminen ja keskustelut, osaamisen kehittäminen, hyvän ilmapiirin luonti ja selkeät toimintamallit. Toimintaympäristön kehittämisen osa-alueiksi muodostuivat oikeat apuvälineet, priorisointi, ajankäyttö, liiketoiminnan kasvattaminen tuottavasti, ennakointi sekä imago, brändi ja erottautuminen.
Kotihoidon kompleksisuuden johtamisen työkalut asiakkuuksien hallinnassa ovat suunnitelmallinen markkinointi, oman hyvän maineen ylläpito ja valintojen tekeminen. Henkilöstöhallinnassa työkaluja ovat suunnitelmallinen rekrytointi, yhteiset palaverit henkilöstön kanssa, esimiehen roolin muuttaminen tulevaisuuden haasteita vastaavaksi ja hyvän tunnelman ylläpitäminen. Toimintaympäristön johtamisessa työkalut ovat yhteistyön kehittäminen Päijät-Hämeen Hyvinvointiyhtymän kanssa, yhteiskehittäminen muiden palveluntuottajien kanssa, työtehtävien ja –tapojen uudelleen organisointi ja toiminnan ennakointi talouslukujen kautta.
Hankkeen tuloksena voidaan todeta kotihoidon olevan erittäin kompleksista toimintaa. Kotihoidon kompleksisuus aiheuttaa haasteita ja kehittämistarpeita asiakkuuksien hallintaan, henkilöstöhallintaan sekä toimintaympäristön hallintaan. Asiakkuuksien hallinnan osalta kehittämisen kohteita olivat työn organisointi, tuotteistus, myynti ja markkinointi. Henkilöstöhallinnan kehittämiskohteiksi nousivat työn organisointi, riittävä resursointi, kannustaminen ja keskustelut, osaamisen kehittäminen, hyvän ilmapiirin luonti ja selkeät toimintamallit. Toimintaympäristön kehittämisen osa-alueiksi muodostuivat oikeat apuvälineet, priorisointi, ajankäyttö, liiketoiminnan kasvattaminen tuottavasti, ennakointi sekä imago, brändi ja erottautuminen.
Kotihoidon kompleksisuuden johtamisen työkalut asiakkuuksien hallinnassa ovat suunnitelmallinen markkinointi, oman hyvän maineen ylläpito ja valintojen tekeminen. Henkilöstöhallinnassa työkaluja ovat suunnitelmallinen rekrytointi, yhteiset palaverit henkilöstön kanssa, esimiehen roolin muuttaminen tulevaisuuden haasteita vastaavaksi ja hyvän tunnelman ylläpitäminen. Toimintaympäristön johtamisessa työkalut ovat yhteistyön kehittäminen Päijät-Hämeen Hyvinvointiyhtymän kanssa, yhteiskehittäminen muiden palveluntuottajien kanssa, työtehtävien ja –tapojen uudelleen organisointi ja toiminnan ennakointi talouslukujen kautta.