Palvelumuotoiluprosessin asiakasymmärrysvaiheen hyödyntäminen kuntalaisten palvelutarpeiden kartoittamisessa
Eloluoto, Henriikka (2018)
Eloluoto, Henriikka
Lahden ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018103016365
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018103016365
Tiivistelmä
Tulevaisuudessa kuntaorganisaatioilta vaaditaan yhtä enemmän oman vahvuutensa, paikallisuuden, hyödyntämistä. Kuntalaiset eivät ole enää vain palveluiden vastaanottajia, sillä tulevaisuudessa kunnan tehtävänä on vastata kuntalaistensa tarpeisiin ja toiveisiin. Opinnäytetyössäni selvitän, miten palvelumuotoiluprosessin asiakasymmärrysvaihetta hyödyntämällä on mahdollista ymmärtää kuntalaisten tarpeita. Kehittämishankkeessa selvitän erityisesti Turun ydinkeskusta-alueella vaikuttavien 20-29-vuotiaiden nuorten aikuisten palvelutarpeita.
Opinnäytetyön alussa käyn läpi kunnan nykyistä ja hahmottelen kunnan tulevaa, kuntalaislähtöistä roolia. Tämän jälkeen avaan muotoiluprosessia ja sitä, miten muotoilua on jo hyödynnetty julkisella sektorilla. Ennen kehittämishankkeeseen siirtymistä selvennän vielä tarkemmin sitä, millainen on palvelumuotoiluprosessin asiakasymmärrysvaihe ja minkälaisia menetelmiä siihen liitetään.
Kehittämishankeosuudessa toteutan muodostamani suunnitelman 20-29-vuotiaiden Turun ydinkeskusta-alueella vaikuttavien nuorten aikuisten palvelutarpeiden kartoittamiseen. Selvitän palvelutarpeita tutkimustiedon, asiantuntijoiden ja kohderyhmän syvähaastattelujen, luotaimien ja työpajan avulla. Lopuksi summaan yhteen tekemäni havainnot ja tarkastelen prosessia ja sen soveltuvuutta palvelutarpeiden kartoittamiseen. Tarkastelen myös sitä, miten eri menetelmät tuottivat lisää tietoa ja asiakasymmärrystä kohderyhmän palvelutarpeiden kartoittamiseen.
Opinnäytetyön alussa käyn läpi kunnan nykyistä ja hahmottelen kunnan tulevaa, kuntalaislähtöistä roolia. Tämän jälkeen avaan muotoiluprosessia ja sitä, miten muotoilua on jo hyödynnetty julkisella sektorilla. Ennen kehittämishankkeeseen siirtymistä selvennän vielä tarkemmin sitä, millainen on palvelumuotoiluprosessin asiakasymmärrysvaihe ja minkälaisia menetelmiä siihen liitetään.
Kehittämishankeosuudessa toteutan muodostamani suunnitelman 20-29-vuotiaiden Turun ydinkeskusta-alueella vaikuttavien nuorten aikuisten palvelutarpeiden kartoittamiseen. Selvitän palvelutarpeita tutkimustiedon, asiantuntijoiden ja kohderyhmän syvähaastattelujen, luotaimien ja työpajan avulla. Lopuksi summaan yhteen tekemäni havainnot ja tarkastelen prosessia ja sen soveltuvuutta palvelutarpeiden kartoittamiseen. Tarkastelen myös sitä, miten eri menetelmät tuottivat lisää tietoa ja asiakasymmärrystä kohderyhmän palvelutarpeiden kartoittamiseen.