Miten ja miksi yritykset hyödyntävät liiketoimintamallien innovointia? : näkökulma: tilat
Uimaniemi-Laitinen, Marleena (2018)
Uimaniemi-Laitinen, Marleena
Laurea-ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018103116468
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018103116468
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia miten ja miksi suomalaiset yritykset hyödyntävät liiketoiminnassaan liiketoimintamallien innovointia. Työn toimeksiantajana toimi konsulttiyritys Differo Oy ja se toteutettiin pääasiassa kolmen viikon intensiivijakson aikana. Intensiivijakso, #Business Design#ThesisHack, oli samalla myös ainutlaatuinen kokeilu tehdä opinnäytetyö lyhyessä ajassa ryhmätyöskentelyä ja Design Sprint menetelmää hyödyntäen.
Työn kirjallisuuskatsauksella luotiin tietoperustaa tutkittavalle aiheelle. Sen avulla pyrittiin selvittämään, mistä liiketoimintamallissa sekä niiden innovoinnissa on kyse ja miten niiden innovointia voidaan toteuttaa. Lisäksi työssä pohdittiin aihetta tilojen näkökulmasta eli siitä, millainen rooli tiloilla on innovointiprosessissa sekä miten liiketoimintamalli vaikuttaa tiloihin. Näihin pyrittiin löytämään vastauksia myös asiantuntijahaastatteluilla ja havainnoinnilla. Haastatteluita tehtiin 11, yhteensä kahdeksassa eri yrityksessä ja havainnointia tehtiin eri yritysten tiloissa, joista seitsemän oli fyysisiä ja seitsemän virtuaalisia tiloja.
Opinnäytetyön tutkimuksen tulosten perusteella voidaan todeta jo kirjallisuuskatsauksessakin havainnoitu liiketoimintamallin määrittelemisen vaikeus. Tulokset osoittavat, että liiketoimintamallin kehittäminen tapahtuu enemmän yleisesti osana liiketoiminnan kehittämistä kuin tarkoituksellisena toimintana. Yritykset kokevat liiketoimintamallin kehittämisen olevan jatkuva prosessi, jossa keskiössä ovat erityisesti asiakkaat ja heidän tarpeisiinsa vastaaminen. Tulokset osoittavat myös tiloilla olevan merkitystä niin innovointiprosessin aikana kuin itse liiketoimintamallissa liiketoiminnan toteuttamisen kannalta.
Opinnäytetyön lopputuotoksena on opas, jonka avulla yritysten on mahdollista analysoida omaa liiketoimintaansa suhteessa tiloihin. Oppaassa selitetään lyhyesti tutkimuksessa havaitut tilan kolme ulottuvuutta; fyysinen, virtuaalinen ja sosiaalinen, sekä mitä hyötyä niillä voidaan liiketoimintamalliin luoda. Oppaan avulla on mahdollista selvittää, mitkä tilan ulottuvuudet ovat yrityksen liiketoiminnan ja liiketoimintamallin kannalta merkityksellisiä ja saada vinkkejä, miten niiden toimivuutta voidaan edistää.
Työn yhtenä tärkeänä johtopäätöksenä voidaan mainita erityisesti tutkimuksilla löydetty huomio siitä, että kolmesta tilan ulottuvuudesta vähintään yksi vaaditaan liiketoimintaa varten, mutta liiketoiminnasta riippuen lähes aina kaksi ja yleensä jopa kolme ulottuvuutta on nykypäivänä tarpeen menestyäkseen. Tilojen ominaisuudet ja merkityksellisyys vaihtelevat liiketoimintamallin mukaan.
Opinnäytetyön mahdollisena jatkokehitysaiheena voisi tutkia tässä opinnäytetyössä syntyneen oppaan soveltamista yrityksille käytännössä. Tämän tutkimuksen osalta opasta on sovellettu olemassa oleviin yrityksiin vain ajatuksen tasolla.
Työn kirjallisuuskatsauksella luotiin tietoperustaa tutkittavalle aiheelle. Sen avulla pyrittiin selvittämään, mistä liiketoimintamallissa sekä niiden innovoinnissa on kyse ja miten niiden innovointia voidaan toteuttaa. Lisäksi työssä pohdittiin aihetta tilojen näkökulmasta eli siitä, millainen rooli tiloilla on innovointiprosessissa sekä miten liiketoimintamalli vaikuttaa tiloihin. Näihin pyrittiin löytämään vastauksia myös asiantuntijahaastatteluilla ja havainnoinnilla. Haastatteluita tehtiin 11, yhteensä kahdeksassa eri yrityksessä ja havainnointia tehtiin eri yritysten tiloissa, joista seitsemän oli fyysisiä ja seitsemän virtuaalisia tiloja.
Opinnäytetyön tutkimuksen tulosten perusteella voidaan todeta jo kirjallisuuskatsauksessakin havainnoitu liiketoimintamallin määrittelemisen vaikeus. Tulokset osoittavat, että liiketoimintamallin kehittäminen tapahtuu enemmän yleisesti osana liiketoiminnan kehittämistä kuin tarkoituksellisena toimintana. Yritykset kokevat liiketoimintamallin kehittämisen olevan jatkuva prosessi, jossa keskiössä ovat erityisesti asiakkaat ja heidän tarpeisiinsa vastaaminen. Tulokset osoittavat myös tiloilla olevan merkitystä niin innovointiprosessin aikana kuin itse liiketoimintamallissa liiketoiminnan toteuttamisen kannalta.
Opinnäytetyön lopputuotoksena on opas, jonka avulla yritysten on mahdollista analysoida omaa liiketoimintaansa suhteessa tiloihin. Oppaassa selitetään lyhyesti tutkimuksessa havaitut tilan kolme ulottuvuutta; fyysinen, virtuaalinen ja sosiaalinen, sekä mitä hyötyä niillä voidaan liiketoimintamalliin luoda. Oppaan avulla on mahdollista selvittää, mitkä tilan ulottuvuudet ovat yrityksen liiketoiminnan ja liiketoimintamallin kannalta merkityksellisiä ja saada vinkkejä, miten niiden toimivuutta voidaan edistää.
Työn yhtenä tärkeänä johtopäätöksenä voidaan mainita erityisesti tutkimuksilla löydetty huomio siitä, että kolmesta tilan ulottuvuudesta vähintään yksi vaaditaan liiketoimintaa varten, mutta liiketoiminnasta riippuen lähes aina kaksi ja yleensä jopa kolme ulottuvuutta on nykypäivänä tarpeen menestyäkseen. Tilojen ominaisuudet ja merkityksellisyys vaihtelevat liiketoimintamallin mukaan.
Opinnäytetyön mahdollisena jatkokehitysaiheena voisi tutkia tässä opinnäytetyössä syntyneen oppaan soveltamista yrityksille käytännössä. Tämän tutkimuksen osalta opasta on sovellettu olemassa oleviin yrityksiin vain ajatuksen tasolla.