Henkilöstön tukeminen muutosprosesseissa
Kukkonen, Harri; Jussila, Ari (2018)
Kukkonen, Harri
Jussila, Ari
Editoija
Kukkonen, Harri
Raudasoja, Anu
Tampere: Tampereen ammattikorkeakoulu
2018
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018110116491
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018110116491
Tiivistelmä
Osaamisperusteisuuden vahvistamista ja reformiin valmistautumista varten on oppilaitoksissa järjestetty monenlaista koulutusta. Koulutuksia suunniteltaessa on tärkeää ottaa huomioon, kenen näkökulman halutaan tulevan esille ja minkälainen on osallistujien osuus koulutuksien toteutuksessa. Tässä artikkelissa kuvataan Tampereen ammattikorkeakoulun ammatillisen opettajankoulutuksen (TAOK) järjestämistä ”Osaamisperusteinen opetussuunnitelma” –koulutuksista saatuja kokemuksia. Koulutus oli osa TUTKE –koulutusten kokonaisuutta ja se oli suunnattu ammatillisen toisen asteen opetus- ja ohjaushenkilöstölle. Tavoitteena oli tukea osaamisperusteisuuden edellyttämää kehittämistyötä.
Koulutuksen toteutus rakennettiin yhdessä osallistujien kanssa ottaen huomioon heidän tilanteensa ja kokemuksensa sekä organisaation asettamat tavoitteet. Koulutuksen sisällöt eivät olleet täysin etukäteen suunniteltuja, vaan ne muotoutuivat koulutuksen edetessä. Sen sijaan, että osallistujille olisi yritetty välittää uutta tietoa ja ratkaisumalleja, heille annettiin aikaa pysähtyä yhdessä jäsentämään omaa tilannettaan, tulevaisuuttaan sekä mahdollisia muutostarpeita. Koulutuksen aikana tunnistettiin kolme toiminnallista periaatetta, jotka tukevat muutoksen kohtaamista ja siinä toimimista: kokemuksellisuus, tavoitteellisuus ja ohjauksellisuus. Nämä periaatteet kannattaa ottaa huomioon suunniteltaessa ja toteutettaessa erilaisia osaamisperusteisuuteen ja reformiin liittyviä koulutuksia ja tapahtumia.
Koulutuksen toteutus rakennettiin yhdessä osallistujien kanssa ottaen huomioon heidän tilanteensa ja kokemuksensa sekä organisaation asettamat tavoitteet. Koulutuksen sisällöt eivät olleet täysin etukäteen suunniteltuja, vaan ne muotoutuivat koulutuksen edetessä. Sen sijaan, että osallistujille olisi yritetty välittää uutta tietoa ja ratkaisumalleja, heille annettiin aikaa pysähtyä yhdessä jäsentämään omaa tilannettaan, tulevaisuuttaan sekä mahdollisia muutostarpeita. Koulutuksen aikana tunnistettiin kolme toiminnallista periaatetta, jotka tukevat muutoksen kohtaamista ja siinä toimimista: kokemuksellisuus, tavoitteellisuus ja ohjauksellisuus. Nämä periaatteet kannattaa ottaa huomioon suunniteltaessa ja toteutettaessa erilaisia osaamisperusteisuuteen ja reformiin liittyviä koulutuksia ja tapahtumia.