Miten ja miksi yritykset hyödyntävät liiketoimintamallien innovointia? : näkökulma: tilat
Wickholm, Laura (2018)
Wickholm, Laura
Laurea-ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018110116523
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018110116523
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena on miten ja miksi yritykset hyödyntävät liiketoimintamallien innovointia. Aiheen laajuuden johdosta opinnäytetyön tarkempi näkökulma rajautui siihen, kuinka tiloilla voidaan tukea liiketoimintamallien innovointia. Työn tavoitteena on saada selkeä ja monipuolinen kuva liiketoimintamallien innovoinnista yrityksissä ja kuinka tiloilla voidaan edistää liiketoimintamallien innovoimista. Opinnäytetyö kuuluu Laurea-ammattikorkeakoulun ja konsulttiyritys Differo Oy:n yhteiseen kolmen viikon intensiivikokeiluun nimeltä Business Design #ThesisHack.
Opinnäytetyön tarkoituksena on rakentaa ymmärrystä siihen, miksi yritykset kokevat tarvetta liiketoimintamallien innovoimiselle ja miten liiketoimintamallien innovoiminen tulisi toteuttaa. Opinnäytetyön toisena tarkoituksena on selvittää, kuinka yritykset voivat hyödyntää liiketoimintamallien innovointia tilojen näkökulmasta.
Opinnäytetyö lähtee liikkeelle teoriakirjallisuuteen perehtymällä. Teoriaosuuden alussa määritellään liiketoimintamalli-käsite, tämän jälkeen syvennytään mihin liiketoimintamalleja käytetään. Teoriaosuudessa käsitellään liiketoimintamalli-innovaatioita, mitä ne ovat, mitkä niiden käytön haasteet ovat sekä muutama yritysesimerkki liiketoimintamalli-innovaatioista. Teoriaosuuden toinen osuus käsittelee tilan määrittelyä ja kuinka tiloja voidaan hyödyntää liiketoimintamallien innovoinnissa.
Opinnäytetyö on suoritettu laadullisin menetelmin pääosin puolistrukturoidun teemahaastattelujen avulla. Opinnäytetyötä varten haastateltiin 11 asiantuntijaa kahdeksasta eri yrityksestä. Haastattelujen tukena on hyödynnetty tilanäkökulman johdosta haastateltavien yritysten tilojen havainnointia.
Opinnäytetyön perusteella todettakoon, että yritykset kokevat painetta liiketoimintamallien innovoimiseen kahdelta suunnalta: sekä yrityksen ulko- että sisäpuolelta. Ulkopuolelta tulevat paineet syntyvät muiden toimijoiden ja muutoksien vaikutuksesta, kun taas sisäiset paineet liittyvät pitkälti toiminnan kehittämiseen ja mahdollisuuksien kartoittamiseen. Opinnäytetyössä selvitettiin syiden lisäksi keinoja liiketoimintamallien innovoimiselle. Tilojen merkitystä liiketoimintamallien innovointiin on haastavampi yhdistää tässä opinnäytetyössä. Yritykset kokevat tilojen merkityksen liiketoimintamallien innovoinnissa ja innovaatiotyöskentelyssäkin yleisesti, mutta tilojen muuttamisprosessi koetaan pitkäksi ja kalliiksi projektiksi. Tiloilla on kuitenkin merkittävä rooli innovoivan ilmapiirin luomisessa ja tiloja käytetään aiempaa tehokkaammin osana yrityksen liiketoimintamalleja ja toimintatapoja. Jatkotutkimusaiheina voisi olla eri toimialojen vertailua tai yrityksiä, joiden liiketoiminta perustuu puhtaasti erilaisista fyysisistä ja virtuaalisista tiloista tai elämyksellisyyden luonnista.
Opinnäytetyön tarkoituksena on rakentaa ymmärrystä siihen, miksi yritykset kokevat tarvetta liiketoimintamallien innovoimiselle ja miten liiketoimintamallien innovoiminen tulisi toteuttaa. Opinnäytetyön toisena tarkoituksena on selvittää, kuinka yritykset voivat hyödyntää liiketoimintamallien innovointia tilojen näkökulmasta.
Opinnäytetyö lähtee liikkeelle teoriakirjallisuuteen perehtymällä. Teoriaosuuden alussa määritellään liiketoimintamalli-käsite, tämän jälkeen syvennytään mihin liiketoimintamalleja käytetään. Teoriaosuudessa käsitellään liiketoimintamalli-innovaatioita, mitä ne ovat, mitkä niiden käytön haasteet ovat sekä muutama yritysesimerkki liiketoimintamalli-innovaatioista. Teoriaosuuden toinen osuus käsittelee tilan määrittelyä ja kuinka tiloja voidaan hyödyntää liiketoimintamallien innovoinnissa.
Opinnäytetyö on suoritettu laadullisin menetelmin pääosin puolistrukturoidun teemahaastattelujen avulla. Opinnäytetyötä varten haastateltiin 11 asiantuntijaa kahdeksasta eri yrityksestä. Haastattelujen tukena on hyödynnetty tilanäkökulman johdosta haastateltavien yritysten tilojen havainnointia.
Opinnäytetyön perusteella todettakoon, että yritykset kokevat painetta liiketoimintamallien innovoimiseen kahdelta suunnalta: sekä yrityksen ulko- että sisäpuolelta. Ulkopuolelta tulevat paineet syntyvät muiden toimijoiden ja muutoksien vaikutuksesta, kun taas sisäiset paineet liittyvät pitkälti toiminnan kehittämiseen ja mahdollisuuksien kartoittamiseen. Opinnäytetyössä selvitettiin syiden lisäksi keinoja liiketoimintamallien innovoimiselle. Tilojen merkitystä liiketoimintamallien innovointiin on haastavampi yhdistää tässä opinnäytetyössä. Yritykset kokevat tilojen merkityksen liiketoimintamallien innovoinnissa ja innovaatiotyöskentelyssäkin yleisesti, mutta tilojen muuttamisprosessi koetaan pitkäksi ja kalliiksi projektiksi. Tiloilla on kuitenkin merkittävä rooli innovoivan ilmapiirin luomisessa ja tiloja käytetään aiempaa tehokkaammin osana yrityksen liiketoimintamalleja ja toimintatapoja. Jatkotutkimusaiheina voisi olla eri toimialojen vertailua tai yrityksiä, joiden liiketoiminta perustuu puhtaasti erilaisista fyysisistä ja virtuaalisista tiloista tai elämyksellisyyden luonnista.