Valmistautuminen ammatillisen koulutuksen reformiin
Raudasoja, Anu; Rinne, Soili (2018)
Raudasoja, Anu
Rinne, Soili
Editoija
Kukkonen, Harri
Raudasoja, Anu
Tampere: Tampereen ammattikorkeakoulu
2018
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018110216537
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018110216537
Tiivistelmä
Kuvaamme tässä artikkelissa keskeisiä havaintojamme ammatillisen koulutuksen reformiin valmistautumisesta opetus- ja ohjaushenkilöstön näkökulmalta. Olemme talvikuukausien 2016-2017 aikana kohdanneet koulutuksissamme yli 1000 ammatillisen koulutuksen opetus- ja ohjaustehtävissä toimivaa henkilöä sekä heidän esimiehiään. Tarkastelemme huomioitamme TUTKE2 –hankkeen ja vuonna 2016 päivitetyn hallitusohjelman toimintasuunnitelmassa kuvattujen tavoitteiden valossa, omiin muistiinpanoihimme ja osallistujien tekemiin ryhmätöihin peilaten. Merkillepantavaa on, että opetus- ja ohjaushenkilöstön käsitykset reformin mukanaan tuomasta muutostarpeesta olivat eri oppilaitoksissa ja eri koulutusaloilla hyvin samansuuntaisia. Eri oppilaitosten henkilöstöryhmät kuvasivat usein reformin muutoksia omasta työroolistaan käsin, unohtamatta kuitenkaan sitä, että myös opiskelijan rooli muuttuu uuden lainsäädännön tullessa voimaan.
Keskusteluissamme ammatillisten oppilaitosten henkilöstön kanssa nousi esiin kuitenkin monia näkemyksiä siitä, miten ammatillisen koulutuksen reformiin tulisi vastata. Tässä artikkelissa tarkastelemme reformiin valmistautumista kahdelta näkökulmalta, millaisia muutoksia tarvitaan opettajuudessa ja miten reformi pitäisi huomioida organisaatioiden toimintakulttuureissa ja -tavoissa. Näemme, että muuttuvassa ammatillisessa koulutuksessa avainroolissa on se, kuinka nämä kaksi muutostarvetta saadaan kulkemaan samaan suuntaan ja tukemaan toisiaan.
Keskusteluissamme ammatillisten oppilaitosten henkilöstön kanssa nousi esiin kuitenkin monia näkemyksiä siitä, miten ammatillisen koulutuksen reformiin tulisi vastata. Tässä artikkelissa tarkastelemme reformiin valmistautumista kahdelta näkökulmalta, millaisia muutoksia tarvitaan opettajuudessa ja miten reformi pitäisi huomioida organisaatioiden toimintakulttuureissa ja -tavoissa. Näemme, että muuttuvassa ammatillisessa koulutuksessa avainroolissa on se, kuinka nämä kaksi muutostarvetta saadaan kulkemaan samaan suuntaan ja tukemaan toisiaan.