Ammatillisen koulutuksen työelämäyhteistyössä tapahtuu
Raudasoja, Anu (2018)
Raudasoja, Anu
Editoija
Kukkonen, Harri
Raudasoja, Anu
Tampere: Tampereen ammattikorkeakoulu
2018
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018110216536
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018110216536
Tiivistelmä
Artikkelissa tarkastellaan ammatillisen oppilaitoksen opettajien työelämäyhteistyön muotoja yhden koulutuksen järjestäjän osalta. Savon koulutuskuntayhtymä hallinnoi
Työpaikalla tapahtuu –hanketta, jossa kehitetään yhdessä alueen elinkeinoelämän, opiskelijoiden ja ammatillisen koulutuksen kanssa kokonaisvaltainen ammatillisen koulutuksen malli. Ammatillisen koulutuksen reformi ja työelämän jatkuva kehittyminen ovat johtaneet tilanteeseen, jossa muutoksen hallinta ei enää riitä, vaan toimijoiden on yhdessä luotava muutosta ja uutta tulevaisuuden suuntaa. Koulutuksen ja työelämän välisen vuorovaikutuksen lisääminen on hallitusohjelman mukainen tavoite ammatillisen koulutuksen reformille, jota myös hankkeessa tavoitellaan (Valtioneuvosto 2015, 17-18).
Työelämäyhteistyön kehittämisen tarve on ilmeinen kaikissa ammatillisissa oppilaitoksissa, koska kehittämisen kohteena ovat mm. työelämälähtöinen koulutustarjonta, osaamisen hankkimisen tavat, pedagogiikkaa ja oppimisympäristöt. Onnistunut yhteistyö vaatii myös työelämän tarpeisiin vastaamista, jotta alueen elinkeinoelämä kehittyy ja se saa tarvitsemansa työvoiman.
HAMK ammatillisen opettajakorkeakoulun ammatillisen osaamisen tutkimusyksikkö on toiminut tämän selvityksen tekijänä yhteistyössä Savon koulutuskuntayhtymän kanssa. Aineisto on kerätty talvella 2016-2017.
Työpaikalla tapahtuu –hanketta, jossa kehitetään yhdessä alueen elinkeinoelämän, opiskelijoiden ja ammatillisen koulutuksen kanssa kokonaisvaltainen ammatillisen koulutuksen malli. Ammatillisen koulutuksen reformi ja työelämän jatkuva kehittyminen ovat johtaneet tilanteeseen, jossa muutoksen hallinta ei enää riitä, vaan toimijoiden on yhdessä luotava muutosta ja uutta tulevaisuuden suuntaa. Koulutuksen ja työelämän välisen vuorovaikutuksen lisääminen on hallitusohjelman mukainen tavoite ammatillisen koulutuksen reformille, jota myös hankkeessa tavoitellaan (Valtioneuvosto 2015, 17-18).
Työelämäyhteistyön kehittämisen tarve on ilmeinen kaikissa ammatillisissa oppilaitoksissa, koska kehittämisen kohteena ovat mm. työelämälähtöinen koulutustarjonta, osaamisen hankkimisen tavat, pedagogiikkaa ja oppimisympäristöt. Onnistunut yhteistyö vaatii myös työelämän tarpeisiin vastaamista, jotta alueen elinkeinoelämä kehittyy ja se saa tarvitsemansa työvoiman.
HAMK ammatillisen opettajakorkeakoulun ammatillisen osaamisen tutkimusyksikkö on toiminut tämän selvityksen tekijänä yhteistyössä Savon koulutuskuntayhtymän kanssa. Aineisto on kerätty talvella 2016-2017.