Parturi-kampaamoketju Hairlekiinin tuote- ja lisäpalvelumyynnin kehittäminen johtajuudella
Lukula, Riikka (2018)
Lukula, Riikka
Laurea-ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018102916330
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018102916330
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli löytää kehityksen kohteita parturi-kampaamoketju Hairlekiinin tuo-te- ja lisäpalvelumyyntiin esimiestyön avulla. Yhteistyökumppani oli Tormenta Oy, jonka omistuksessa on 47 Hairlekiini-liikettä. Tutkimusongelma oli, miten Hairlekiinien lisämyyntien kannattavuutta voitaisiin parantaa johtajuudella. Tutkimusmenetelmänä käytettiin kvantitatiivista tutkimusta. Teoreettisessa viitekehyksessä käsiteltiin johtamista ja työntekijöiden motivoimista ja palkitsemista johtamisen välineinä. Työssä käsiteltiin myös logistiikkaa, kuten varaston kierto-, tilaus- ja toimitusketjun hallintaa palveluorganisaatiossa.
Tutkimus tehtiin sähköisen kyselyn avulla. Kyselyn kysymykset perustuivat viiteen eri alaongelmaan. Tutkimuskysymyksissä käsiteltiin myyntiin motivoivia ja palkitsevia tekijöitä, myyntitavoitteita, suorituksen mittausta, myynnin ohjeistusta ja varaston kiertoa. Vastaukset analysoitiin teoreettiseen viitekehykseen perustuen ja IMB SPSS Statistics 23 -tilasto-ohjelmalla. Tulokset osoittivat Hairlekiinien lisämyyntiä voitavan parantaa paremmalla suoritusjohtamisella ja tuote- ja lisäpalvelujen seurannalla. Lisäksi palveluesimiehet kaipasivat ohjeistusta omilta esimiehiltään myynnin motivoimiseksi. Lähes kaikilta vastanneilta palveluesimiehiltä puuttui esimieskoulutus ja suullisen palautteen antaminen parturi-kampaajille koettiin haastavaksi.
Tutkimus tehtiin sähköisen kyselyn avulla. Kyselyn kysymykset perustuivat viiteen eri alaongelmaan. Tutkimuskysymyksissä käsiteltiin myyntiin motivoivia ja palkitsevia tekijöitä, myyntitavoitteita, suorituksen mittausta, myynnin ohjeistusta ja varaston kiertoa. Vastaukset analysoitiin teoreettiseen viitekehykseen perustuen ja IMB SPSS Statistics 23 -tilasto-ohjelmalla. Tulokset osoittivat Hairlekiinien lisämyyntiä voitavan parantaa paremmalla suoritusjohtamisella ja tuote- ja lisäpalvelujen seurannalla. Lisäksi palveluesimiehet kaipasivat ohjeistusta omilta esimiehiltään myynnin motivoimiseksi. Lähes kaikilta vastanneilta palveluesimiehiltä puuttui esimieskoulutus ja suullisen palautteen antaminen parturi-kampaajille koettiin haastavaksi.
