Kampanja vegaanisen kosmetiikan myynnin tehostamiseksi
Juuso, Johanna (2018)
Juuso, Johanna
Laurea-ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018103016386
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018103016386
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli lisätä vegaanisen kosmetiikan myyntiä pohjoismaalaisessa kosmetiikan verkkokaupassa. Opinnäytetyön toimeksiantajana toimi Eleven Finland Oy. Tarkoituksena oli järjestää kampanja, jonka keskiössä oli yrityksen verkkokaupan vegaaninen tuotevalikoima. Verkkokampanja koettiin toimivimmaksi keinoksi tavoittaa uusia potentiaa-lisia asiakkaita ja lisätä tuotteiden myyntiä. Työn teoriaosuudessa perehdyttiin vegaaniseen kosmetiikkaan sekä vegaanisuuteen ilmiönä ja kasvavana trendinä. Lisäksi käsiteltiin verkkomarkkinoinnin välineitä, joita hyödynnettiin työn toiminnallisessa osuudessa, sekä käytiin läpi, miten toimeksiantajayritys hyödyntää kanavia markkinoinnissaan.
Työn toiminnallisena osuutena oli vegaanisen kosmetiikan kampanja toimeksiantajan verkkokaupassa. Kampanja koostui vaikuttajayhteistöistä sekä erilaisista sisällöistä toimeksiantajayrityksen sosiaalisen median kanavilla. Työn onnistuminen analysointiin suoraan vegaanisten tuotteiden myyntilukujen ja verkkosivujen klikkauskertojen perusteella. Analysointia varten tuotevalikoimasta valittiin kaksi satunnaista vegaanista tuotemerkkiä, joiden myyntiä seurattiin kampanjaviikon ajan. Kampanja lisäsi selkeästi vegaanisen kosmetiikan myyntiä, mutta silti koko viikon myynti jäi normaalia heikommaksi. Kampanjan avulla saatiin selville, ettei vegaanista kosmetiikkaa voida myydä vain sen vegaanisuudella, vaan kuluttajilla tärkeässä roolissa ovat edelleen tuotteen toimivuus, brändin tunnettuus sekä sopiva hinta-laatusuhde.
Työn toiminnallisena osuutena oli vegaanisen kosmetiikan kampanja toimeksiantajan verkkokaupassa. Kampanja koostui vaikuttajayhteistöistä sekä erilaisista sisällöistä toimeksiantajayrityksen sosiaalisen median kanavilla. Työn onnistuminen analysointiin suoraan vegaanisten tuotteiden myyntilukujen ja verkkosivujen klikkauskertojen perusteella. Analysointia varten tuotevalikoimasta valittiin kaksi satunnaista vegaanista tuotemerkkiä, joiden myyntiä seurattiin kampanjaviikon ajan. Kampanja lisäsi selkeästi vegaanisen kosmetiikan myyntiä, mutta silti koko viikon myynti jäi normaalia heikommaksi. Kampanjan avulla saatiin selville, ettei vegaanista kosmetiikkaa voida myydä vain sen vegaanisuudella, vaan kuluttajilla tärkeässä roolissa ovat edelleen tuotteen toimivuus, brändin tunnettuus sekä sopiva hinta-laatusuhde.