Markkina-analyysi kosmetiikan verkkokaupalle
Leinimaa, Riina (2018)
Leinimaa, Riina
Laurea-ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018103116472
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018103116472
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli koota kohdeyritykselle tietoa verkkokaupan yleistilanteesta Suomessa muun talouden kasvuun verrattuna sekä suomalaisista kosmetiikkamarkkinoista ja kulutustottumuksista. Kohdeyritys on ruotsalainen kosmetiikan verkkokauppa, joka on hiljattain laajentanut toimintaansa Suomen markkinoille. Työn tavoitteena oli antaa kohdeyritykselle valmiudet, jonka avulla se voi kehittää ja personoida verkkokauppansa toimintoja vastaamaan suomalaisten kuluttajien tarpeita. Lisäksi tavoitteena oli tarjota kohdeyritykselle lisää tietoa kilpailijoista Suomen markkinoilla. Opinnäytetyön teoriaosuudessa paneuduttiin kolmeen pääaiheeseen: verkkokauppaan, kosmetiikkaan ja kilpailuun. Verkkokaupan osuus ostokanavana kasvaa jatkuvasti, ja Suomessa toimivan kosmetiikka-alan yrityksen on otettava huomioon suomalaisten kulutustottumukset niin verkkokaupan, kuin kosmetiikan osaltakin.
Opinnäytetyön toiminnallisena osuutena toteutettiin kilpailija-analyysi. Analyysi suoritettiin havainnoimalla viiden merkittävimmän kilpailijan verkkosivuja ja sosiaalista mediaa. Havainnoituja tietoja analysoitiin SWOT-analyysimallin avulla. Kun kilpailijoita verrattiin kohdeyritykseen, saatiin selville yrityksen vahvuudet ja kehittämismahdollisuudet. Kohdeyrityksen vahvuuksiksi nähtiin esimerkiksi erikoistunut konsepti, nopea ja ilmainen toimitus sekä asiantunteva palvelu. Yrityksen tulee vielä kehittää maksutapojen ja sosiaalisen median monipuolisuutta sekä kanta-asiakasjärjestelmää. Kilpailija-analyysin tulosten perusteella voitiin päätellä, että kohdeyritys on etulyöntiasemassa kilpailijoihin nähden.
Opinnäytetyön toiminnallisena osuutena toteutettiin kilpailija-analyysi. Analyysi suoritettiin havainnoimalla viiden merkittävimmän kilpailijan verkkosivuja ja sosiaalista mediaa. Havainnoituja tietoja analysoitiin SWOT-analyysimallin avulla. Kun kilpailijoita verrattiin kohdeyritykseen, saatiin selville yrityksen vahvuudet ja kehittämismahdollisuudet. Kohdeyrityksen vahvuuksiksi nähtiin esimerkiksi erikoistunut konsepti, nopea ja ilmainen toimitus sekä asiantunteva palvelu. Yrityksen tulee vielä kehittää maksutapojen ja sosiaalisen median monipuolisuutta sekä kanta-asiakasjärjestelmää. Kilpailija-analyysin tulosten perusteella voitiin päätellä, että kohdeyritys on etulyöntiasemassa kilpailijoihin nähden.
