Osaamisperusteisuutta VALMA-koulutuksessa
Savikko, Tuula (2018)
Savikko, Tuula
Editoija
Kukkonen, Harri
Raudasoja, Anu
Tampere: Tampereen ammattikorkeakoulu
2018
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018110216546
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018110216546
Tiivistelmä
Tässä artikkelissa kuvaan Valma-koulutuksen eli ammatilliseen koulutukseen valmentavan koulutuksen osaamisperusteisuuden kehittämistä ja koulutuksen pedagogisia lähtökohtia. Valman opetussuunnitelman perusteet astuivat voimaan elokuussa 2015. Valma koulutukseen yhdistettiin aiemmat eri kohderyhmille tarkoitetut valmentavat ja valmistavat koulutukset.
Lähtökohta tämän artikkelin kirjoittamiseen oli osaamisperusteisuuden paikantaminen Valma-koulutuksessa työn käytännön kehittämisen näkökulmasta. Haluan tällä artikkelilla antaa myös huomiota sille valmentavalle, vahvistavalle ja arkiselle ohjaustyölle, jota tehdään Valma-koulutuksen arjessa yhdessä opiskelijoiden kanssa jokaisena koulupäivänä.
Valma-koulutukseen kohdistuu yhteiskunnallisia ja koulutuspoliittisia vaatimuksia, kuin myös opiskelijan yksilöllisen koulutuspolun vaatimus. Koulutukselle on määritelty tavoitteeksi mahdollistaa opiskelijalle oman koulutuspolun löytäminen, hyvän elämän saavuttaminen yhteiskunnan jäsenenä ja oman paikan löytäminen työelämästä (Opetushallitus 2015).
Jotta Valma-opiskelija vahvistuu, valmentautuu ja saa edellytyksiä hakeutua ammatilliseen koulutukseen sekä suoriutua ammatillisista opinnoista, pitää koulutusta toteuttaa osaamisperusteisesti niin, että se palvelee kunkin opiskelijan yksilöllisiä tarpeita ja tavoitteita. Osaamisperusteisuuden toteuttaminen yksilöllisesti on haastavaa ohjaavassa koulutuksessa. Toisaalta se myös antaa koulutuksen toteuttamiseen mahdollisuuksia ja avaa näköaloja niin opiskelijoille kuin Valma-opettajille.
Lähtökohta tämän artikkelin kirjoittamiseen oli osaamisperusteisuuden paikantaminen Valma-koulutuksessa työn käytännön kehittämisen näkökulmasta. Haluan tällä artikkelilla antaa myös huomiota sille valmentavalle, vahvistavalle ja arkiselle ohjaustyölle, jota tehdään Valma-koulutuksen arjessa yhdessä opiskelijoiden kanssa jokaisena koulupäivänä.
Valma-koulutukseen kohdistuu yhteiskunnallisia ja koulutuspoliittisia vaatimuksia, kuin myös opiskelijan yksilöllisen koulutuspolun vaatimus. Koulutukselle on määritelty tavoitteeksi mahdollistaa opiskelijalle oman koulutuspolun löytäminen, hyvän elämän saavuttaminen yhteiskunnan jäsenenä ja oman paikan löytäminen työelämästä (Opetushallitus 2015).
Jotta Valma-opiskelija vahvistuu, valmentautuu ja saa edellytyksiä hakeutua ammatilliseen koulutukseen sekä suoriutua ammatillisista opinnoista, pitää koulutusta toteuttaa osaamisperusteisesti niin, että se palvelee kunkin opiskelijan yksilöllisiä tarpeita ja tavoitteita. Osaamisperusteisuuden toteuttaminen yksilöllisesti on haastavaa ohjaavassa koulutuksessa. Toisaalta se myös antaa koulutuksen toteuttamiseen mahdollisuuksia ja avaa näköaloja niin opiskelijoille kuin Valma-opettajille.