Miten ja miksi yritykset hyödyntävät liiketoimintamalleja innovoinnissa? : Näkökulma: Ihmiset
Mäkinen, Marjut (2018)
Mäkinen, Marjut
Laurea-ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018103116476
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018103116476
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia, miten ja miksi eri yritykset hyödyntävät liiketoimintamalleja innovoinnissa. Opinnäytetyön toimeksiantajana toimi sisältömarkkinointiin erikoistunut yritys, Differo Oy. Yritys halusi hyödyntää opinnäytetyössä saatuja tutkimustuloksia oman toimintansa kehittämiseen.
Opinnäytetyö toteutettiin kolmen viikon intensiivisenä sprinttinä yhdeksän opiskelijan ryhmässä, jossa jokainen opiskelija teki oman opinnäytetyönsä. Aihe oli kaikille sama, mutta näkökulman sai kukin valita neljästä eri vaihtoehdosta. Valittavia näkökulmia olivat ihmiset, prosessit, tilat ja työkalut. Tämän opinnäytetyön näkökulmana olivat ihmiset ja aihetta tarkasteltiin tarkemmin johtamisen ja työyhteisön roolin näkökulmasta.
Opinnäytetyö on laadullinen tutkimus ja tutkimusaineisto kerättiin teemahaastattelujen avulla. Opinnäytetyötä varten haastateltiin kahdeksaa (8) eri yrityksen johtamisesta tai kehittämisestä vastaavaa henkilöä. Haastattelut toteutettiin osin opiskelijaryhmittäin, osin itsenäisesti.
Opinnäytetyön teoreettisena viitekehyksenä toimi liiketoimintamallien innovointi sekä muutosjohtaminen. Vertaamalla teemahaastatteluista saatua tietoa tutkimuskirjallisuuteen, on luotu ymmärrys liiketoimintamallien käytöstä eri yritysten innovoinnissa sekä siitä, miten liiketoimintamallien innovointiin liittyvää muutosta tulisi johtaa niin, että työyhteisö huomioitaisiin siinä mahdollisimman hyvin.
Opinnäytetyön tulokset tuovat esille, että liiketoimintamallit ovat sisällytettynä yritysten työskentelyyn, mutta tämä ei välttämättä ole kovin tiedostettua. Lisäksi tulokset osoittavat, että asiakkaat ovat kaikkein keskeisimmässä roolissa liiketoiminnan kehittämisessä. Asiakkaat ovat sekä liiketoiminnan kehittämisen syy että keino, sillä suurin osa kehittämisestä tapahtuu yhdessä asiakkaan kanssa. Tuloksista ilmenee myös, että yritysten työntekijät osallistuvat ainakin osittain liiketoimintamallien kehittämiseen. Työntekijöiden rooli kehittämisessä koetaan tärkeäksi, mutta se jää osittain melko pieneksi ja toteutuu vain tietyissä kehittämisprosessin vaiheissa. Yrityksen olisi tulosten mukaan tärkeää huomioida työntekijöiden perustarpeet ja johtaa ihmisiä näiden kautta.
Opinnäytetyön tuotoksena on luotu johtajan huoneentaulu, niin sanottu hyvän johtamisen malli. Tätä mallia voi soveltaa erityisesti erilaisissa muutosprosesseissa ja liiketoiminnan kehittämisessä.
Opinnäytetyö toteutettiin kolmen viikon intensiivisenä sprinttinä yhdeksän opiskelijan ryhmässä, jossa jokainen opiskelija teki oman opinnäytetyönsä. Aihe oli kaikille sama, mutta näkökulman sai kukin valita neljästä eri vaihtoehdosta. Valittavia näkökulmia olivat ihmiset, prosessit, tilat ja työkalut. Tämän opinnäytetyön näkökulmana olivat ihmiset ja aihetta tarkasteltiin tarkemmin johtamisen ja työyhteisön roolin näkökulmasta.
Opinnäytetyö on laadullinen tutkimus ja tutkimusaineisto kerättiin teemahaastattelujen avulla. Opinnäytetyötä varten haastateltiin kahdeksaa (8) eri yrityksen johtamisesta tai kehittämisestä vastaavaa henkilöä. Haastattelut toteutettiin osin opiskelijaryhmittäin, osin itsenäisesti.
Opinnäytetyön teoreettisena viitekehyksenä toimi liiketoimintamallien innovointi sekä muutosjohtaminen. Vertaamalla teemahaastatteluista saatua tietoa tutkimuskirjallisuuteen, on luotu ymmärrys liiketoimintamallien käytöstä eri yritysten innovoinnissa sekä siitä, miten liiketoimintamallien innovointiin liittyvää muutosta tulisi johtaa niin, että työyhteisö huomioitaisiin siinä mahdollisimman hyvin.
Opinnäytetyön tulokset tuovat esille, että liiketoimintamallit ovat sisällytettynä yritysten työskentelyyn, mutta tämä ei välttämättä ole kovin tiedostettua. Lisäksi tulokset osoittavat, että asiakkaat ovat kaikkein keskeisimmässä roolissa liiketoiminnan kehittämisessä. Asiakkaat ovat sekä liiketoiminnan kehittämisen syy että keino, sillä suurin osa kehittämisestä tapahtuu yhdessä asiakkaan kanssa. Tuloksista ilmenee myös, että yritysten työntekijät osallistuvat ainakin osittain liiketoimintamallien kehittämiseen. Työntekijöiden rooli kehittämisessä koetaan tärkeäksi, mutta se jää osittain melko pieneksi ja toteutuu vain tietyissä kehittämisprosessin vaiheissa. Yrityksen olisi tulosten mukaan tärkeää huomioida työntekijöiden perustarpeet ja johtaa ihmisiä näiden kautta.
Opinnäytetyön tuotoksena on luotu johtajan huoneentaulu, niin sanottu hyvän johtamisen malli. Tätä mallia voi soveltaa erityisesti erilaisissa muutosprosesseissa ja liiketoiminnan kehittämisessä.