Lainavuoroon osallistuvan hoitajan osaamisen malli
Koskinen, Taina (2018)
Koskinen, Taina
Laurea-ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018110516645
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018110516645
Tiivistelmä
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön tavoitteena oli kartoittaa ja kehittää erään sairaalan lainavuorotoimintaa. Aineistoa kerättiin nykytilan kartoituksella sekä toiminnallisella osuudella, jossa osallistettiin hoitajia kertomaan kokemuksistaan ja ideoimaan minkälaista osaamista, ominaisuuksia ja työelämätaitoja lainavuorossa tarvitaan. Opinnäytetyön tarkoituksena oli aineistojen pohjalta luoda osaamisen malli lainavuoroon osallistuvalle hoitajalle.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys koostui teoriaosasta, jossa kuvattiin lainavuoroa, eräitä muita henkilöstön liikkuvuuden malleja sekä laajaa osaamisen käsitettä terveydenhuollon alalla. Tietoperustassa hyödynnettiin pääosin aikaisempia, työkiertoon ja sisäiseen sijaistamiseen liittyviä tutkimuksia, koska päivittäisen resursoinnin mallista ja siihen liittyvästä lainavuorotoiminnasta löydettiin vain vähän tietoa ja tutkimuksia.
Toiminnallisen opinnäytetyön toteutuksessa käytettiin laadullista tutkimusmenetelmää. Lainavuorotoiminnan nykytila kartoitettiin kohdeorganisaation omista dokumenteista, joista muun muassa aiemmin tehtyjen kyselyiden vastaukset koodattiin. Aineiston analyyysimenetelmänä käytettiin teemoittelua. Teoreettisesta viitekehyksestä sekä nykytilan kartoituksesta tehdyn teemoittelun tuloksena esille nostettiin osaamisen teeman rinnalle työelämätaidot ja lainavuorossa tarvittavat ominaisuudet. Opinnäytetyön toiminnallinen osuus workshop, toteutettiin Brainwriting-menetelmällä, jossa osallistujat vastasivat nousseiden teemojen pohjalta tehtyihin kuuteen kysymykseen. Osallistujien kirjalliset vastaukset koodattiin ja analysoitiin teemoittelemalla osaamiseen, työelämätaitoihin ja ominaisuuksiin.
Tulosten mukaan hoitajat kokivat osaamisensa olevan lainavuorossa toimimiseen riittävää, vuoron olleen positiivinen kokemus sekä vastaanoton lainayksikössä sujuneen hyvin. Osaamisen perustana oli hyvä perehdytys, tiivis ja sujuva yhteistyö yksiköiden välillä, yhteiset pelisäännöt, ennalta sovitut työtehtävät sekä tukeva ja kannustava työilmapiiri. Näiden lisäksi hyvä tiedonkulku, tuen ja avun antamisen ja vastaanottamisen hyväksyminen sekä joustavuus, hyvä paineensietokyky, vahva ammattitaito ja rohkeus olivat hoitajalta lainavuorossa tarvittavia ominaisuuksia. Lisäksi tuloksissa ehdotettiin lainavuorotoiminnan vastavuoroisuutta yksiköiden välille, yhtenäisten toimintatapojen edistävän osaamista lainavuorossa, sekä toivottiin etukäteen sovittuja tiettyjä yksiköitä, joissa lainavuorolainen liikkuu. Saatujen tulosten ja ai-neistojen perusteella opinnäytetyön tuotokseksi luotiin lainavuoroon osallistuvan hoitajan osaamisen malli.
Tuloksia ja tuotosta, osaamisen mallia voidaan kohdeorganisaatiossa hyödyntää lainavuorotoiminnan ja siinä tarvittavan osaamisen kehittämisessä. Toiminnan kehittämisen ja lainavuorotoiminnan laajentamisen kannalta kohdeorganisaatiossa olisi tulevaisuudessa hyödyllistä kartoittaa hoitajien omat toiveet sekä kiinnostus, missä yksiköissä ja millä erikoisaloilla lainavuoroja haluttaisiin tehdä. Tutustumalla aivan uusiin erikoisaloihin tai yksiköihin, saattaisi löytyä uusiakin yksiköitä joissa haluaisi ja kykenisi liikkumaan lainavuoroissa.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys koostui teoriaosasta, jossa kuvattiin lainavuoroa, eräitä muita henkilöstön liikkuvuuden malleja sekä laajaa osaamisen käsitettä terveydenhuollon alalla. Tietoperustassa hyödynnettiin pääosin aikaisempia, työkiertoon ja sisäiseen sijaistamiseen liittyviä tutkimuksia, koska päivittäisen resursoinnin mallista ja siihen liittyvästä lainavuorotoiminnasta löydettiin vain vähän tietoa ja tutkimuksia.
Toiminnallisen opinnäytetyön toteutuksessa käytettiin laadullista tutkimusmenetelmää. Lainavuorotoiminnan nykytila kartoitettiin kohdeorganisaation omista dokumenteista, joista muun muassa aiemmin tehtyjen kyselyiden vastaukset koodattiin. Aineiston analyyysimenetelmänä käytettiin teemoittelua. Teoreettisesta viitekehyksestä sekä nykytilan kartoituksesta tehdyn teemoittelun tuloksena esille nostettiin osaamisen teeman rinnalle työelämätaidot ja lainavuorossa tarvittavat ominaisuudet. Opinnäytetyön toiminnallinen osuus workshop, toteutettiin Brainwriting-menetelmällä, jossa osallistujat vastasivat nousseiden teemojen pohjalta tehtyihin kuuteen kysymykseen. Osallistujien kirjalliset vastaukset koodattiin ja analysoitiin teemoittelemalla osaamiseen, työelämätaitoihin ja ominaisuuksiin.
Tulosten mukaan hoitajat kokivat osaamisensa olevan lainavuorossa toimimiseen riittävää, vuoron olleen positiivinen kokemus sekä vastaanoton lainayksikössä sujuneen hyvin. Osaamisen perustana oli hyvä perehdytys, tiivis ja sujuva yhteistyö yksiköiden välillä, yhteiset pelisäännöt, ennalta sovitut työtehtävät sekä tukeva ja kannustava työilmapiiri. Näiden lisäksi hyvä tiedonkulku, tuen ja avun antamisen ja vastaanottamisen hyväksyminen sekä joustavuus, hyvä paineensietokyky, vahva ammattitaito ja rohkeus olivat hoitajalta lainavuorossa tarvittavia ominaisuuksia. Lisäksi tuloksissa ehdotettiin lainavuorotoiminnan vastavuoroisuutta yksiköiden välille, yhtenäisten toimintatapojen edistävän osaamista lainavuorossa, sekä toivottiin etukäteen sovittuja tiettyjä yksiköitä, joissa lainavuorolainen liikkuu. Saatujen tulosten ja ai-neistojen perusteella opinnäytetyön tuotokseksi luotiin lainavuoroon osallistuvan hoitajan osaamisen malli.
Tuloksia ja tuotosta, osaamisen mallia voidaan kohdeorganisaatiossa hyödyntää lainavuorotoiminnan ja siinä tarvittavan osaamisen kehittämisessä. Toiminnan kehittämisen ja lainavuorotoiminnan laajentamisen kannalta kohdeorganisaatiossa olisi tulevaisuudessa hyödyllistä kartoittaa hoitajien omat toiveet sekä kiinnostus, missä yksiköissä ja millä erikoisaloilla lainavuoroja haluttaisiin tehdä. Tutustumalla aivan uusiin erikoisaloihin tai yksiköihin, saattaisi löytyä uusiakin yksiköitä joissa haluaisi ja kykenisi liikkumaan lainavuoroissa.