dc.contributor.author | Sirviö, Hanna | |
dc.date.accessioned | 2018-11-09T13:04:44Z | |
dc.date.available | 2018-11-09T13:04:44Z | |
dc.date.issued | 2018 | |
dc.identifier.uri | URN:NBN:fi:amk-2018110916898 | |
dc.identifier.uri | http://www.theseus.fi/handle/10024/154078 | |
dc.description.abstract | Opinnäytetyön tarkoituksena oli vahvistaa 5-6-vuotiaiden lasten äidinkielen taitoja ja valmistaa heitä täten koulumaailmaa varten. Tavoitteena oli luoda opas, joka sisältää liikunnallisia ja toiminnallisia harjoitteita äidinkielen opetukseen varhaiskasvatuksessa. Lapsille pidettiin kolme liikunnallista toimintatuokiota, joissa oppaaseen tulleita harjoitteita testattiin.
Opinnäytetyö on toiminnallinen ja se toteutettiin yhteistyössä toimeksiantajan, Touhula liikuntapäiväkoti Marjalan kanssa. Keskeisiä menetelmiä olivat haastattelu, havainnointi, itsereflektointi ja liikunnalliset ja toiminnalliset menetelmät. Opinnäytetyön tuotoksena syntyi opas, joka on apuna varhaiskasvattajien äidinkielen opetuksen suunnittelussa.
Opasta voi myöhemmin käyttää hyödyksi muidenkin lapsiryhmien kanssa tai siitä voi saada inspiraatiota ja vinkkejä oman toiminnallisen tai liikunnallisen toiminnan suunnitteluun myös muissa oppiaineissa kuin äidinkielessä. | fi |
dc.description.abstract | The purpose of this thesis was to support the mother tongue skills of children of 5-6 years of age and prepare them for the school. The aim was to create a guide that includes physical and functional exercises for mother tongue education in early childhood education. There were three functional sessions for children where exercises for the guide were tested.
This is a functional thesis and it was made in cooperation with Day Care Center Touhula Marjala that is located in Joensuu. The main methods that were used in this thesis were interviews, observation, self-reflection, sport and functional studying. The output of this functional thesis was a guide book called “Guide Book for Teaching Finnish by Using Physical Activity as a Teaching Method.”
The aim of this guide book is, that it can be used by other children groups or it can be an inspiration and give some tips to plan your own functional activities in other subjects than the mother tongue. | en |
dc.language.iso | fin | |
dc.publisher | Karelia-ammattikorkeakoulu (Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulu) | |
dc.rights | All rights reserved | |
dc.title | Äidinkielen opetuksen liikunnallistaminen : - Opas 5–6-vuotiaiden lasten äidinkielen opetukseen liikunnan avulla | fi |
dc.type.ontasot | fi=AMK-opinnäytetyö|sv=YH-examensarbete|en=Bachelor's thesis| | |
dc.identifier.dscollection | 10024/2001 | |
dc.organization | Karelia-ammattikorkeakoulu (Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulu) | |
dc.contributor.organization | Karelia-ammattikorkeakoulu (Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulu) | |
dc.subject.keyword | varhaiskasvatus | |
dc.subject.keyword | varhaiskasvatussuunnitelma | |
dc.subject.keyword | liikunnan merkitys oppimisessa | |
dc.subject.keyword | toiminnallinen opettaminen | |
dc.subject.keyword | äidinkielen opetus varhaiskasvatuksessa | |
dc.subject.degreeprogram | fi=Sosiaaliala|sv=Sociala området|en=Social Sciences| | |
dc.subject.discipline | Sosiaalialan koulutusohjelma | |