UUDEN TUOTERYHMÄN LANSEERAUS JA TULOKSET : Boattech–tuotesarja
Rautio, Otto (2018)
Rautio, Otto
Lahden ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018111216991
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018111216991
Tiivistelmä
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli lanseerata Nordic Sports Finland Oy:lle kokonaan uusi tuoteryhmä käsittäen koko tapahtumaketjun ideasta aina myyntihetkeen saakka. NSF halusi kehittää uuden tuoteryhmän, koska uusien tuotteiden painoarvo on muodostunut kuluttajille, asiakkaille ja yrityksen tulonmuodostukselle merkittäväksi tekijäksi. Asiakkaiden globaali ostokäyttäytyminen on muuttanut yrityksien näkökulmaa uusien tuotteiden kehitykseen ja niiden tuomiin kasvumahdollisuuksiin. Työssäni teoria, käytäntö ja tutkimustulokset kulkevat limittäin. Aluksi käydään läpi markkinoinnin kilpailukeinoja suhteessa yrityksen tämänhetkisiin toimintamalleihin. Seuraava osio vertailee tuotemerkin kehittämisen teoriaa, toteutuksen vaiheita, luontia ja lanseerausta. Tutkimusosa käsittelee lanseerauksen onnistumista käytännössä, eli tuotteiden myyntiä ja markkinointia venesektorille yhden ennakkomyynnin aikana. Nordic Sports Finland halusi kokeilla venetarvikkeiden myyntiä kokeiluluonteisesti tukkukaupassa venesektorille. Myyntitutkimus toteutettiin kotimaan venealan kauppiaille postitetulla esitteellä, jossa oli mukana tilauskaavake. Tarkoituksena oli tehdä uudet tuotteet ja venealalla uusi yritys tunnetuksi. Tutkimusosassa vertailtiin tukkukaupassa vakiintunutta henkilökohtaista myyntityötä ja postimyyntiä saatujen tilausten määrässä. Tuloksista voidaan päätellä, että myös pienillä kuluilla toteutettu lanseeraus voi tuottaa onnistuneen tuotesarjan.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli lanseerata Nordic Sports Finland Oy:lle kokonaan uusi tuoteryhmä käsittäen koko tapahtumaketjun ideasta aina myyntihetkeen saakka. NSF halusi kehittää uuden tuoteryhmän, koska uusien tuotteiden painoarvo on muodostunut kuluttajille, asiakkaille ja yrityksen tulonmuodostukselle merkittäväksi tekijäksi. Asiakkaiden globaali ostokäyttäytyminen on muuttanut yrityksien näkökulmaa uusien tuotteiden kehitykseen ja niiden tuomiin kasvumahdollisuuksiin. Työssäni teoria, käytäntö ja tutkimustulokset kulkevat limittäin. Aluksi käydään läpi markkinoinnin kilpailukeinoja suhteessa yrityksen tämänhetkisiin toimintamalleihin. Seuraava osio vertailee tuotemerkin kehittämisen teoriaa, toteutuksen vaiheita, luontia ja lanseerausta. Tutkimusosa käsittelee lanseerauksen onnistumista käytännössä, eli tuotteiden myyntiä ja markkinointia venesektorille yhden ennakkomyynnin aikana. Nordic Sports Finland halusi kokeilla venetarvikkeiden myyntiä kokeiluluonteisesti tukkukaupassa venesektorille. Myyntitutkimus toteutettiin kotimaan venealan kauppiaille postitetulla esitteellä, jossa oli mukana tilauskaavake. Tarkoituksena oli tehdä uudet tuotteet ja venealalla uusi yritys tunnetuksi. Tutkimusosassa vertailtiin tukkukaupassa vakiintunutta henkilökohtaista myyntityötä ja postimyyntiä saatujen tilausten määrässä. Tuloksista voidaan päätellä, että myös pienillä kuluilla toteutettu lanseeraus voi tuottaa onnistuneen tuotesarjan.