Uuden tuotteen soveltuvuus markkinoille, case: tukkikentän hallintajärjestelmä
Varpenius, Mari (2018)
Varpenius, Mari
Saimaan ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018112017559
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018112017559
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tutkittiin uuden tuotteen markkinasoveltuvuutta. Case-yrityksenä oli Finnos Oy ja käsiteltävä tuote oli tukkikentän hallintajärjestelmä. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, millaisia asiakkaiden tarpeet ja toiveet tältä osa-alueelta ovat ja ketä ovat kilpailijat ja mitä ovat heidän kilpailevat tuotteensa.
Opinnäytetyö rakentui kahdesta osasta, lean-asiakaskehittämisen prosessista sekä kilpailuanalyysistä. Lean-asiakaskehittämisen työkaluille selvitettiin asiakkaiden tarpeet ja toiveet ja kilpailuanalyysin avulla selvitettiin kilpailutietoja. Teoriaosuus rakentui asiakaslähtöisestä tuotekehityksestä, jossa käytiin läpi lean, lean-asiakaskehittäminen sekä MVP:n luonti (Minimum Viable Product) sekä Michael Porterin kilpailuanalyysistä ja SWOT-analyysistä.
Tutkimus oli laadullinen eli kvalitatiivinen ja aineistonkeruumenetelminä käytettiin syvähaastattelua sekä kirjallista materiaalia. Kerätty tieto yhdistettiin yhdeksi yhtenäiseksi analyysiksi, jossa vastattiin tutkimuksen tavoitteisiin.
Tutkimuksessa selvisi, että markkinat eivät ole saturoituneet ja uudelle toimijalle on tilaa. Hypoteesi asiakastarpeista vahvistettiin ja tietoon saatiin asiakkaiden toiveita, joita voidaan käyttää tuotekehityksen tukena. Kilpailevat tuotteet ja niiden ominaisuudet saatiin selville ja niiden perusteella tehtyä analyysiä voidaan käyttää strategian luomisen tukena.
Opinnäytetyö rakentui kahdesta osasta, lean-asiakaskehittämisen prosessista sekä kilpailuanalyysistä. Lean-asiakaskehittämisen työkaluille selvitettiin asiakkaiden tarpeet ja toiveet ja kilpailuanalyysin avulla selvitettiin kilpailutietoja. Teoriaosuus rakentui asiakaslähtöisestä tuotekehityksestä, jossa käytiin läpi lean, lean-asiakaskehittäminen sekä MVP:n luonti (Minimum Viable Product) sekä Michael Porterin kilpailuanalyysistä ja SWOT-analyysistä.
Tutkimus oli laadullinen eli kvalitatiivinen ja aineistonkeruumenetelminä käytettiin syvähaastattelua sekä kirjallista materiaalia. Kerätty tieto yhdistettiin yhdeksi yhtenäiseksi analyysiksi, jossa vastattiin tutkimuksen tavoitteisiin.
Tutkimuksessa selvisi, että markkinat eivät ole saturoituneet ja uudelle toimijalle on tilaa. Hypoteesi asiakastarpeista vahvistettiin ja tietoon saatiin asiakkaiden toiveita, joita voidaan käyttää tuotekehityksen tukena. Kilpailevat tuotteet ja niiden ominaisuudet saatiin selville ja niiden perusteella tehtyä analyysiä voidaan käyttää strategian luomisen tukena.