Hotelli-ravintola X:n palvelun kehittäminen
Jännes, Inka; Keronen, Minna (2010)
Jännes, Inka
Keronen, Minna
Laurea-ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010052810800
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010052810800
Tiivistelmä
Kyseessä on toiminnallinen opinnäytetyö. Opinnäytetyö tehdään Helsingin Malmilla sijaitsevaan hotelli-ravintolaan X:ään. Tavoitteena opinnäytetyössä on kehittää hotellin palveluita, josta on hyötyä hotelli-ravintola X:lle ja sen asiakkaille.
Tutkimusmenetelmänä opinnäytetyössä käytetään benchmarkkausta sekä aivoriihi- ideointi-menetelmää, kun taas työn kehittämismenetelmän malliksi valittiin Stefan Moritzin Service Design ja sen kuusi vaihetta. Työn teoreettisena viitekehyksenä toimii markkinointi sekä markkinointisuunnitelma ja tapahtuman järjestäminen yleisesti. Hotelli-ravintola X:n palvelujen kehittämiseksi benchmarkataan suomalaisia hotelleja ja järjestetään kolme aivoriihi- tapahtumaa.
Benchmarkkauksen ja aivoriihi-ideoinnin avulla tulokseksi opinnäytetyössä saadaan aikaan yhdeksän erilaista hotellipakettia. Paketit ovat suunnattu kolmelle eri kohderyhmälle, jotka ovat seuraavat: perheasiakkaat, yritysasiakkaat sekä juhla-asiakkaat. Hotellipaketeille tehtiin myös markkinointisuunnitelma.
Tuloksista voidaan päätellä, että hotelli-ravintola saa itselleen aivan uuden mahdollisuuden, koska hotelli-ravintola X ei ole aiemmin käyttänyt palvelupaketteja liiketoiminnassaan. Jokaisen yrityksen tulee kehittyä, jotta se pysyy jatkuvassa kilpailussa mukana. Hotellipaketit tuovat virkistystä jo vanhoille kanta-asiakkaille ja toivottavasti sen mukana hotelli-ravintola X saa myös mahdollisia uusia asiakkaita.
Tutkimusmenetelmänä opinnäytetyössä käytetään benchmarkkausta sekä aivoriihi- ideointi-menetelmää, kun taas työn kehittämismenetelmän malliksi valittiin Stefan Moritzin Service Design ja sen kuusi vaihetta. Työn teoreettisena viitekehyksenä toimii markkinointi sekä markkinointisuunnitelma ja tapahtuman järjestäminen yleisesti. Hotelli-ravintola X:n palvelujen kehittämiseksi benchmarkataan suomalaisia hotelleja ja järjestetään kolme aivoriihi- tapahtumaa.
Benchmarkkauksen ja aivoriihi-ideoinnin avulla tulokseksi opinnäytetyössä saadaan aikaan yhdeksän erilaista hotellipakettia. Paketit ovat suunnattu kolmelle eri kohderyhmälle, jotka ovat seuraavat: perheasiakkaat, yritysasiakkaat sekä juhla-asiakkaat. Hotellipaketeille tehtiin myös markkinointisuunnitelma.
Tuloksista voidaan päätellä, että hotelli-ravintola saa itselleen aivan uuden mahdollisuuden, koska hotelli-ravintola X ei ole aiemmin käyttänyt palvelupaketteja liiketoiminnassaan. Jokaisen yrityksen tulee kehittyä, jotta se pysyy jatkuvassa kilpailussa mukana. Hotellipaketit tuovat virkistystä jo vanhoille kanta-asiakkaille ja toivottavasti sen mukana hotelli-ravintola X saa myös mahdollisia uusia asiakkaita.