Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Laurea-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Laurea-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

The Brand Image versus the Brand Identity ‎of a New Brand ‎ : Case RIPS Ruis Snack

Korhonen, Anna (2010)

Avaa tiedosto
Korhonen_Anna.pdf (1.872Mt)
Lataukset: 


Korhonen, Anna
Laurea-ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010052810860
Tiivistelmä
Uuden brandin imago verrattuna brandin identiteettiin - Case RIPS Ruis Snack

Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on selvittää “RIPS ruis snack” –brandin imagoa, siten kuin ‎kuluttajat sen kokevat markkinoilla. Lisäksi tarkoituksena on tutkia RIPS ruis snackien brandi ‎tunnettuutta, eli sitä kuinka hyvin kohderyhmien keskuudessa brandi tunnistetaan. Lopuksi ‎tutkimuksen kautta selville saatua brandin imagoa verrataan RIPS ruis snackien brandin iden-‎titeettiin, viitaten yrityksen omaan sisäiseen kuvaan brandista. RIPS ruis snack on uusi brandi ‎suomalaisilla snack-markkinoilla, joka lanseerattiin vuonna 2007. Vastaavaa tutkimusta brandin ‎imagosta tai brandin tunnettuudesta ei ole aikaisemmin tehty RIPS ruis snackien osalta. ‎

Tämän opinnäytetyön teoriaosuuksissa keskitytään pääosin David A. Aakerin käsitteeseen brandin ‎identiteetistä, sekä Timo Ropen & Jari Metherin imagoaiheisiin teorioihin. Lisäksi myös käsitellään ‎muun muassa brandiaiheisia peruskäsitteitä, kuten brandit ja brandi tunnettuus. Suurin osa RIPS ‎ruis snack –brandiin ja Core Finland Oy case-yritykseen liittyvistä tiedoista on kerätty yrityksen ‎toimitusjohtajan haastattelujen avulla. ‎

Tutkimusmenetelmänä työssä on käytetty kvantitatiivista tutkimusta. Tutkimuksen kyselylomake ‎pohjautuu tutkimuksen teoriaan brandin identiteetistä. Tutkimuksen kyselylomakkeen kysymykset ‎perustuvat suurelta osin brandin identiteetin eri perspektiiveihin, brandi tuotteena, brandi ‎persoonana ja brandi symbolina. Tutkimus toteutettiin myynninedistämistapahtumissa, jotka ‎järjestettiin K-ketjun supermarketeissa Helsingissä, Espoossa ja Vantaalla, sekä ‎erikoistapahtumassa Otaniemen Laurean Active Life Villagessa. Näiden tapahtumien aikana ‎kuluttajilla oli mahdollisuus myös maistaa tuotteita ilmaiseksi. Aineisto kerättiin marraskuun 2009, ‎sekä helmi- ja maaliskuun 2010 aikana. Henkilöt otokseen valittiin satunnaisesti, johon saatiin ‎kaiken kaikkiaan 105 vastaajaa yhteensä kaikista ikäryhmistä. Tulokset analysoitiin SPSS for ‎Windows – ohjelmalla. ‎

Tutkimustulosten perusteella voidaan sanoa, että kokonaiskuva RIPS ruis snackien brandin ‎imagosta on positiivinen ja suotuisa. Esimerkkinä voidaan esittää, että suuri enemmistö vastaajista ‎totesi voivansa suositella RIPS ruis snackeja tutuilleen, sekä myös antoivat RIPS:eille ‎kouluarvosanaksi 8 tai enemmän. Lisäksi saatiin selville, että kuluttajien käsitykset brandista ‎viitaten brandin imagoon, vastasivat suurelta osin yrityksen sisäistä kuvaa brandista, viitaten ‎brandin identiteettiin. Brandi tunnettuus kuluttajien keskuudessa ei ollut kovinkaan suuri, kuten oli ‎alun perin oletettukin. Kuitenkin tulos, jossa lähes 40 prosenttia vastaajista tunsi entuudestaan ‎RIPS brandin, voidaan nähdä positiivisena, sillä RIPS ruis snack on vielä suhteellisen uusi brandi ‎suomalaisilla snack-markkinoilla. Koska case-yritys Core Finland Oy:lla on tavoitteena rakentaa ‎RIPS ruis snackista vahva brandi, vastaavanlainen tutkimus voitaisiin toteuttaa uudelleen ‎tulevaisuudessa. Tutkimuksen avulla pystyttäisiin seuraamaan brandin imagon ja brandi ‎tunnettuuden kehitystä. ‎
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste