Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Laurea-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Laurea-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

SOS-Lapsikylän perhehoitajien ja tukityöntekijöiden kokemuksia perhehoitajan ja sijoitetun lapsen välisen onnistuneen suhteen tekijöistä

Voutilainen, Pauliina; Tuovinen, Kaisu (2018)

 
Avaa tiedosto
Tuovinen_Kaisu_ja_Voutilainen_Pauliina.pdf (455.4Kt)
Lataukset: 


Voutilainen, Pauliina
Tuovinen, Kaisu
Laurea-ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018112317931
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kuvata tekijöitä, jotka vaikuttavat SOS-Lapsikylän perhehoitajien ja sijoitettujen lasten välisen onnistuneen suhteen muodostumiseen. Näkökulma oli perhehoitajien ja tukityöntekijöiden kokemuksissa. Tukityöntekijä on joko sosiaalityöntekijä tai sosiaaliohjaaja, joka huolehtii perhehoitajien jaksamisesta, tuen saamisesta ja riittävästä tietotaidosta lapsen hoitoon ja kasvatukseen liittyen. Tukityöntekijän rooliin kuuluu lisäksi yhteistyö kunnan ja lapsen biologisen verkoston kanssa. Jokaisella sijaisperheellä on oma nimetty tukityöntekijä. Opinnäytetyö on toteutettu yhteistyössä SOS-Lapsikylän kanssa.

Opinnäytetyön teoreettisena viitekehyksenä on perhehoito sijaishuollon muotona ja onnistuneen suhteen muodostuminen sijoitettuun lapseen. Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tutkimuksena käyttäen teemahaastatteluja aineiston hankinnassa. Haastattelut toteutettiin parihaastatteluina niin, että yhdessä haastattelussa oli sekä perhehoitaja että tukityöntekijä. Parihaastatteluja oli yhteensä kolme, jolloin haastateltavia oli yhteensä kuusi. Haastattelut toteutettiin toukokuun ja elokuun 2018 välisenä aikana. Aineiston analysoinnissa käytettiin teoriaohjaavaa sisällönanalyysia.

Tulosten mukaan perhehoitajan ja sijoitetun lapsen välinen suhde on pitkäjänteisen työn tulos, joka vaatii ajan ja molemminpuolisen kunnioituksen lisäksi luottamusta, vuorovaikutustaitoja ja dialogisuutta sekä lapsilähtöistä työskentelyä, jossa sijoitettu lapsi ja hänen tarpeet nähdään keskiössä. Onnistunut suhde sijoitettuun lapseen vaatii perhehoitajalta vahvaa ammatillisuutta, johon kuuluu omien voimavarojen ja tarpeiden tunnistaminen ja avun pyytäminen. Tukityöntekijältä saatu vahva tuki auttaa kohtaamaan suhteen muodostamisen eteen tulevat haasteet.

Keskeisiksi tuloksiksi osoittautui perhehoitajan ja sijoitetun lapsen välisen ensikohtaamisen tärkeys ja se, että lapsi tuntee olonsa tervetulleeksi tullessaan uuteen kotiin. Lisäksi perhehoitajan ja lapsen biologisen suvun välinen yhteistyö koettiin tärkeäksi, koska parhaimmillaan biologinen perhe voi auttaa lasta sopeutumaan sijaisperheeseen. Tulosten mukaan tukityöntekijän tuki on onnistuneen suhteen muodostamisen kannalta isossa roolissa, sillä tukityöntekijä toimii perhehoitajan tukena, asioiden sanoittajana ja vierellä kulkijana auttaen perhehoitajan ja sijoitetun lapsen välisen suhteen muodostamisessa.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste