Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Laurea-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Laurea-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Miten saada asiakkaat antamaan enemmän tietoa tulevaisuuden tarpeestaan? : Case Beneq Oy

Susi, Marjut (2018)

Avaa tiedosto
Susi_Marjut.pdf (2.107Mt)
Lataukset: 


Susi, Marjut
Laurea-ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018112317938
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää keino, jolla asiakkailta saataisiin enemmän tietoa tulevasta tarpeestaan. Tutkimuksessa haluttiin selvittää, onko tuuppauksella vaikutusta asiakkaiden käyttäytymiseen ja päätöksentekoon, jotta he antaisivat ennusteitaan kohdeyritykselle vaikuttaen välillisesti yrityksen taloudellisiin, tuotannollisiin ja myynnillisiin tavoitteisiin. Päätöksenteon ilmiöillä tarkoitetaan joko tiedostettuja tai tiedostamattomia tapoja vaikuttaa yksilön päätöksentekoon.

Tutkimuksen toimeksiantajana toimii Beneq Oy. Kohdeyrityksen Lumineq-liiketoiminnot valmistaa TFEL- ja TASEL-näyttöjä, joiden asiakasennustettavuuden saamista halutaan kehittää. Ennustetiedon saanti nähdään tarpeellisena, jotta kohdeyritys ei valmista tuotteitaan liikaa asiakaskysyntään nähden, samalla välttäen yliennustamisen vaikutukset tuotannollisesti (varaston kasvu), taloudellisesti (pääoman sitoutuminen varastoon) ja henkilöstölle (YT:t). Ennusteen saaminen vaikuttaa myös myynnillisesti, antaen kohdeyritykselle kilpailuetua muihin näyttötoimittajiin nähden voidessaan toimittaa tuotteitaan oikea-aikaisesti. Tämän pohjalta nähtiin tarpeellisena kehittää informaation saamista asiakkailta.

Työn viitekehys kattaa teoriaa yritysten ennustamisesta ja käyttäytymistaloustieteestä, sekä näiden vaikutuksesta yksilön valintoihin. Käyttäytymistaloustieteestä kuvataan tarkemmin päätöksenteon ilmiöitä ja sovelletaan niitä ennustamiseen. Kehittämistehtävässä käytettiin sähköpostiviestejä sisältäen päätöksenteon ilmiöistä sosiaalista normia ja personoitua lähestymistapaa, ja vertailtavana oli myös kontrolliryhmä pelkistettyine viesteineen. Opinnäytetyön tutkimuksena toimi kvantitatiivinen tutkimus, joka toteutettiin kohdeyrityksen asiakkaille. Tutkimuksen numeerisen aineiston analysointimenetelmänä käytettiin SPSS-tilastointiohjelmistossa frekvenssiä, ristiintaulukointia ja ANOVA-testiä. Tutkimuksen aineistona oli 138 henkilöä sisältäen kohdeyrityksen asiakkaita yhden vuoden ajalta.

Opinnäytetyön tutkimustulosten perusteella havaittiin, että päätöksenteon ilmiöt vaikuttavat asiakkaiden vastausten saamiseen positiivisella tavalla verrattuna kontrolliryhmälle lähetettyyn viestiin. Tutkimuksessa käytetyistä ilmiöistä parhaiten vaikutti personoitu lähestymistapa ja myös sosiaalisella normilla oli vaikutusta. Tutkimuksen tuloksena oli ennusteen ja vastausten määrän kasvu verrattuna ennen tutkimusta saatuun määrään.

Jatkossa toimenpiteinä suositellaan tehtäväksi uusia tutkimuksia soveltaen erilaisia päätöksenteon ilmiöitä ja lopputuloksena näistä valikoiden parhaiten vastauksia tuovat vaihtoehdot. Myös erilaisilla kannustimilla tai digitaalisilla järjestelmillä voitaisiin mahdollisesti vaikuttaa asiakkaiden vastaushalukkuuteen.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste