dc.contributor.author | Kemppainen, Anssi | |
dc.date.accessioned | 2010-05-29T12:20:07Z | |
dc.date.available | 2010-05-29T12:20:07Z | |
dc.date.issued | 2010 | |
dc.identifier.uri | URN:NBN:fi:amk-2010052910938 | |
dc.identifier.uri | http://www.theseus.fi/handle/10024/15506 | |
dc.description.abstract | Tämän opinnäytetyön aiheena on Kajaanin ammattikorkeakoulun ulkomaalaisia tutkinto-opiskelijoita koskevien prosessien ja toimintojen kehittäminen. Opinnäytetyön tavoitteena on tuoda esille mahdollisia kehittämistarpeita kansainvälisten opiskelijoiden omakohtaisten kokemuksien avulla. Opinnäytetyön toimeksiantajana toimii Kajaanin ammattikorkeakoulun kv-toimisto.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsitellään muun muassa seuraavia aiheita: kansainvälisen opiskelun vaatimukset ja haasteet, kansainvälisyys Suomen korkeakouluissa sekä vieraaseen kulttuuriin sopeutuminen. Tutkimusosuudessa käydään läpi tutkimusongelma, tutkimusmenetelmä sekä perehdytään kyselylomakkeen laatimisprosessiin ja tutkimusaineiston keruumenetelmään. Tutkimus toteutettiin kyselytutkimuksena, jossa käytettiin pääasiassa kvalitatiivista tutkimusmenetelmää. Kyselylomake laadittiin Digium Enterprise -ohjelmistopalvelun avulla sähköiseen muotoon ja linkki kyselylomakkeeseen lähetettiin ohjeistuksineen sähköpostitse 78 Kajaanin ammattikorkeakoulun ulkomaalaiselle tutkinto-opiskelijalle, joista 25 osallistui kyselyyn.
Kerätyn tutkimusaineiston perusteella suuria puutteita toiminnoissa tai prosesseissa ei ole, mutta muutamia kehittämistarpeita nousi kuitenkin esiin. Tutkimuksessa selvisi, että suomalaisella korkeakoulutuksella on ulkomailla hyvä maine ja Suomi koetaan turvalliseksi sekä rauhalliseksi maaksi elää. Oppilaitoksen valintaan vaikuttavat pääasiassa tarjolla olevat koulutusohjelmat – paikkakunnalla ei hakuvaiheessa ole niinkään merkitystä. Tutkimukseen osallistuneet kokivat saaneensa Kajaanin ammattikorkeakoulusta etukäteen riittävästi tietoa ja opintojen alkuvaiheen orientaatio koettiin auttaneen sopeutumisessa. Hieman yli puolet vastaajista ei kuitenkaan olisi välttämättä tulleet opiskelemaan Suomeen, mikäli opiskelu olisi maksullista. Ongelmia ulkomaalaisille opiskelijoille tuottavat erityisesti suomen kielen oppiminen ja harjoittelupaikan löytäminen. Lisäksi kyselyyn osallistuneet toivoivat ulkomaalaisten edustajaa opiskelijakunta KAMO:on, jotta myös ulkomaalaiset opiskelijat otettaisiin paremmin huomioon opiskelijakunnan toiminnassa. | fi |
dc.description.abstract | The subject of this thesis was to develop the processes and operations concerning the foreign degree students of Kajaani University of Applied Sciences. The main objective of the thesis was to bring out the possible necessities for development based on the personal experiences of the students. The survey was commissioned by the International Office of Kajaani University of Applied Sciences.
The following topics among other things are discussed in the theory section: the requirements and the challenges of the international studies, internationality in the Universities of Applied Sciences of Finland and adapting to a foreign culture. The research section discusses the research problem, the research method and takes a look at the creation process of the questionnaire and the collecting method of the research material. The research was carried out as a survey study. The research method used in the study was mainly qualitative. The questionnaire was created using Digium Enterprise -software and the link to the questionnaire with instructions was sent to 78 foreign degree students of Kajaani University of Applied Sciences by e-mail. 25 of them took part in the survey.
According to the collected research material there isn't any major deficiencies in the operations and the processes, though a few needs for development became apparent. It seems that the Finnish academic education has a good reputation around the world and people consider Finland as a safe and peaceful country to live in. The major reason for the foreign students to choose Kajaani University of Applied Sciences as their University of Applied Sciences were the available degrees – the city doesn't play a significant role during the application period. Students felt that they had received enough information about Kajaani University of Applied Sciences beforehand and the orientation in the beginning of the studies was considered as a helpful adaption method.
However, slightly over 50 percent of the respondents wouldn't come to study in Finland if it was chargeable. Foreign students seem to encounter problems in learning Finnish and finding a place to carry out the practical training period. They also hoped for a foreign students' representative to the student union KAMO, so that they would be considered more in the operation of the student union. | en |
dc.language.iso | fin | |
dc.publisher | Kajaanin ammattikorkeakoulu | |
dc.rights | All rights reserved | |
dc.title | Kehittämistutkimus: Kajaanin ammattikorkeakoulun ulkomaalaiset tutkinto-opiskelijat | fi |
dc.type.ontasot | fi=AMK-opinnäytetyö|sv=YH-examensarbete|en=Bachelor's thesis| | |
dc.identifier.dscollection | 10024/1975 | |
dc.organization | Kajaanin ammattikorkeakoulu | |
dc.subject.ysa | ammattikorkeakoulut | |
dc.subject.ysa | opiskelijat ulkomaalaiset | |
dc.subject.ysa | jatkotutkinnot | |
dc.subject.ysa | prosessit toiminnot kehittäminen | |
dc.contributor.organization | Kajaanin ammattikorkeakoulu | |
dc.subject.keyword | Kansainvälinen | |
dc.subject.keyword | tutkinto-opiskelija | |
dc.subject.keyword | ammattikorkeakoulu | |
dc.subject.keyword | tutkimus | |
dc.subject.degreeprogram | fi=Matkailu|sv=Turism|en=Tourism| | |
dc.subject.discipline | Matkailun koulutusohjelma | |