Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Kajaanin ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Kajaanin ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Casting a Competitive Esports game

Manne, Eirik (2018)

 
Avaa tiedosto
Manne_Eirik.pdf (2.144Mt)
Lataukset: 


Manne, Eirik
Kajaanin ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018112718378
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli käydä läpi ja selvittää mitä tarkoittaa selostaminen e-urheilupeliin, miten se vaikuttaa katsojaan ja miksi sitä tehdään. Työ keskittyi peliin Counter-Strike: Global Offensive, johtuen tekijän tuntemuksesta peliin ja sen ympärillä olevaan kilpailulliseen yhteisöön.

Päävaatimukset selostajalle olivat yksinkertaiset: Syvällinen tietopohja pelistä, jota selostaa, ja kyky selittää, mitä tapahtuu katsojaa miellyttävällä tavalla. Lisäksi omanlainen persoona selostaessa auttoi erottamaan itsensä joukosta. Nämä pitivät paikkaansa sekä klassisen urheilun että e-urheilun selostuksessa. Erot tulivat tiedon määrässä, jota piti käsitellä. Siinä missä klassisen urheilun selostuksessa tilanteen kehittyvät hitaammin ja pelissä on yksi kiintopiste, johon keskittyä, e-urheilussa asioita tapahtuu monessa paikkaa yhtä aikaa, ja tilanteet tapahtuvat nopeammin. Tämä vaatii selostajaa reagoimaan paljon nopeammin verrattaessa klassiseen selostukseen.

Jotta työ pystyi selittämään mitä tarvitaan selostamiseen, tutkittiin, miten klassisten urheilulajien selostajat tekevät työtään. Koska e-urheilun selostamisesta ei ole paljon kirjallisuutta, suurin osa taustatyöstä oli lukea haastatteluja ja verrata selostusesimerkkejä klassisen ja e-urheilun välillä. Iso aspekti oli myös analysoida tunnettuja e-urheilun selostajia ja sitä, miten he lähestyvät työtään. Koska ala oli vielä kasvava tämän lopputyön kirjoittamisen aikana, oli näillä selostajilla hyvin erilainen tapa suorittaa selostusta verrattuna klassisiin selostajiin. Tämä analyysi myös antoi hyviä ajatuksia, miten tekijä voi parantaa omaa selostustaan.

Käytännön osuus keskittyi tekijän omiin kokemuksiin selostajana. Siinä verrattiin tekijän selostusta käsiteltyyn teoriaan, painotuksena miltä selostus kuulosti, ja oliko sitä miellyttävä kuunnella. Nämä olivat tärkeitä asioita, jotka nousivat esille aikaisemmin, koska ne voivat olla päättävä tekijä siihen haluaako katsoja jatkaa lähetyksen seuraamista.

Yhteenvedossa huomioitiin, kuinka haastavaa työ on, ja minkälaista persoonallisuutta siinä kysytään. Vaatimuksissa oli kyky ajatella nopeasti muuttuvassa tilanteessa, mikä voi vaatia ylimääräistä työtä selostajaksi haluavalta. Yhteenveto myös sivusi mihin e-urheilun selostaminen voi kehittyä, ja miten.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste