Messusuunnittelu ja markkinointimateriaalin sisällön toteutus Kajaanin ammattikorkeakoulun kivi- ja kaivannaisosaamisen laboratoriolle
Svahn, Mari (2010)
Svahn, Mari
Kajaanin ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201005189671
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201005189671
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö tuotettiin Kajaanin ammattikorkeakoulun Mopedi-hankkeelle. Työn tarkoituksena on laatia messusuunnitelma sekä ammatti- että rekrytointimessuille. Messusuunnitelmien lisäksi työhön kuuluu markki-nointimateriaalin sisällön suunnittelu. Materiaalina ovat julisteet ja esitteet kahdelle eri kohderyhmälle. Suunnitte-lussa huomioitiin yhteistyö markkinointitoimiston kanssa.
Opinnäytetyön teoriaosa koostuu markkinointiviestinnästä, kohderyhmien merkityksestä ja messusuunnittelusta. Markkinointiviestinnän osuudessa käsitellään mielikuvien syntyä sekä kohderyhmien merkitystä viestinnän suunnittelussa ja toteutuksessa. Messusuunnittelun osassa käydään läpi messujen merkitystä markkinointiviestinnän kanavana. Messuosassa käsitellään tavoitteita, messuviestintää, messuosaston suunnittelua ja toimintaa messuosastolla sekä messujen jälkeen.
Materiaalien sisällön suunnittelun pohjalle tehtiin kvalitatiivinen tutkimus, jossa kartoitettiin kohderyhmien mielikuvia sekä tarpeita kaivannaistekniikan opintoja kohtaan. Tutkimuksen tuloksia hyödynnettiin markkinointimateriaalien ja messuosaston suunnittelussa.
Messusuunnitelmat ovat yleisiä ohjeistuksia, joita voidaan käyttää hyväksi tulevilla messuilla. Yleisten ohjeistuksien lisäksi työ sisältää yksityiskohtaisemman messusuunnitelman Kunnossapito 10-messuille, jotka järjestetään 19.–20.5.2010 Oulussa. Mopedi-hankkeelle nämä ovat ensimmäiset messut.
Tämän työn tarkoituksena on auttaa mopedi-hanketta messujärjestelyissä. Jatkossa mopedi-hanke voi käyttää messusuunnitelmia tulevien messujen suunnittelussa. Suunnitelmat toimivat suunnittelun apuvälineenä sekä antavat ideoita ja käytännön vinkkejä. Materiaalien ohjeistusta sekä sisältöä voidaan käyttää myöhemmin, vaikka koulun yleinen graafinen ilme muuttuu.
Opinnäytetyön teoriaosa koostuu markkinointiviestinnästä, kohderyhmien merkityksestä ja messusuunnittelusta. Markkinointiviestinnän osuudessa käsitellään mielikuvien syntyä sekä kohderyhmien merkitystä viestinnän suunnittelussa ja toteutuksessa. Messusuunnittelun osassa käydään läpi messujen merkitystä markkinointiviestinnän kanavana. Messuosassa käsitellään tavoitteita, messuviestintää, messuosaston suunnittelua ja toimintaa messuosastolla sekä messujen jälkeen.
Materiaalien sisällön suunnittelun pohjalle tehtiin kvalitatiivinen tutkimus, jossa kartoitettiin kohderyhmien mielikuvia sekä tarpeita kaivannaistekniikan opintoja kohtaan. Tutkimuksen tuloksia hyödynnettiin markkinointimateriaalien ja messuosaston suunnittelussa.
Messusuunnitelmat ovat yleisiä ohjeistuksia, joita voidaan käyttää hyväksi tulevilla messuilla. Yleisten ohjeistuksien lisäksi työ sisältää yksityiskohtaisemman messusuunnitelman Kunnossapito 10-messuille, jotka järjestetään 19.–20.5.2010 Oulussa. Mopedi-hankkeelle nämä ovat ensimmäiset messut.
Tämän työn tarkoituksena on auttaa mopedi-hanketta messujärjestelyissä. Jatkossa mopedi-hanke voi käyttää messusuunnitelmia tulevien messujen suunnittelussa. Suunnitelmat toimivat suunnittelun apuvälineenä sekä antavat ideoita ja käytännön vinkkejä. Materiaalien ohjeistusta sekä sisältöä voidaan käyttää myöhemmin, vaikka koulun yleinen graafinen ilme muuttuu.